h

SP afdeling Roosendaal presenteert rapport over de bijstand.

5 november 2013

SP afdeling Roosendaal presenteert rapport over de bijstand.

“De Roosendaalse bijstandsgerechtigde aan het woord”

Onlangs kwam de SP afdeling Roosendaal met het resultaat van haar enquête , die ze afgelopen zomermaanden hield, naar buiten. Kaderleden van de SP interviewden zo’n 150 cliënten van de Roosendaalse Sociale Dienst voor de deur van de Dienst in de Dunantstraat, op de werkplek in de Sociale Werkplaats en bij de voedselbank.

Tegelijkertijd liep  er een landelijke internetenquête van de Tweede Kamerfractie van de SP waaraan 1700 mensen meewerkten. Beide onderzoeken zijn nu gebundeld gepresenteerd bij de leiding van de Sociale Dienst.

Er wordt veel gesproken over de mensen in de bijstand maar minder vaak mét hen. Dat was nu juist wel de opzet van de SP onderzoeken:  Hoe beleven de cliënten zelf hun situatie?

De beeldvorming in de samenleving en bejegening over de bijstand is doorgaans negatief.  6 op de 10 kan niet rondkomen van de uitkering. Meer dan de helft heeft schulden. 85% wil graag werken. Re-integratiebureaus zijn weinig effectief.  21% werkt voor de uitkering, bij 55% hiervan lijkt sprake van verdringing. 1 op de 3 werkt al langer dan 2 jaar met behoud van uitkering.

Tot zo ver een greep uit de reacties die we van de mensen zelf kregen via internet.  Wie meer en preciezer wil lezen, verwijzen we graag naar het rapport:

https://sp.nl/service/rapport/130723_bijstandsgerechtigdeaanhetwoord.pdf

Het Roosendaalse rapport kan gezien worden als een lokale aanvulling en inkleuring van het landelijke. Er liggen wat andere accenten, en de Roosendaalse afdeling heeft de 10 aanbevelingen van het landelijk rapport in een Roosendaals jasje gegoten.  De belangrijkste aanbevelingen zijn:

  • neem de bijstandcliënten serieus en behandel ze met respect.
  • Toon in plaats van procedures en onlogische en/of onwerkbare keurslijven  en trajecten juist individueel maatwerk.
  • Laat onnodig stoere taal achterwege. Pak de werkloosheid aan in plaats van de werkloze. 

Tenslotte nog één opmerkelijk resultaat van de enquête. Het is slecht gesteld met de bekendheid van de cliëntenraad; het Roosendaals minimaplatform. Slechts 14% van de ondervraagden was hiermee bekend. De afdeling hoopt met dit rapport als aanleiding binnenkort in gesprek te gaan met de vrijwilligers van het platform, om gezamenlijk te kijken wat en hoe er verbetering gevonden kan worden. 

Het Roosendaals rapport is hier te downloaden.

 

Reactie toevoegen

Vul hierboven uw contactgegevens in. We gebruiken deze gegevens om persoonlijk contact met u op te kunnen nemen.
Meer informatie staat in ons 
privacy reglement

 

Volg SP Roosendaal

U bent hier