College trekt omstreden besluit over WVS nu toch in!

2 februari 2014

College trekt omstreden besluit over WVS nu toch in!

Wethouder Kees Jongmans van de PvdA vertelde twee maanden geleden in de raadsvergadering nog dat het als gevolg van de bezuinigingen onvermijdelijk was dat 22 medewerkers van het Roosendaalse Werkvoorzieningsschap (WVS)  hun baan kwijt zouden raken.

Hun  tijdelijke contracten zouden niet worden verlengd. Zij zouden in de WW en daarna mogelijkerwijs in de bijstand komen. De SP-fractie vond dit in december 2013 onacceptabel en diende een motie in om dit besluit van het College terug te draaien. Die motie haalde het toen niet (artikel BNdeStem). Begin vorige week besloot het College echter om op zijn schreden terug te keren. De 22 medewerkers mogen blijven.

Ada Oudhof, raadslid voor de SP, stelt: “ Wij hebben toen in december in de Raad een groot pleidooi gehouden om het besluit van het College niet door te laten gaan. Veel medewerkers van het werkvoorzieningsschap zaten toen op de publieke tribune. Hoe wij als SP fractie daar toen ook ons best voor hebben gedaan, de meerderheid van de Raad koos ervoor om het College te steunen. Onze motie haalde het, met 12 voor en 20 tegen, niet. Die medewerkers waren hun baan kwijt. VLP, ND en CDA steunden ons toen. PvdA, GroenLinks en VVD vonden dat niet nodig. Er ging veel te veel geld naar de WVS vonden die. Dat moest stoppen zeiden ze. Heel erg gelukkig hebben de mensen van de WVS het er niet bij laten zitten. Er is in de afgelopen weken ook vanuit de WVS grote druk uitgeoefend om het besluit alsnog terug te draaien. En dan zie je wat er gebeurt als mensen zich massaal verzetten tegen onzalige besluiten. Dan verandert er wat. Onze grote complimenten voor de directie, de ondernemingsraad en alle andere mensen van de WVS”.

Reactie toevoegen