SP ondertekent bestuursakkoord en gaat meebesturen in Roosendaal

11 april 2014

SP ondertekent bestuursakkoord en gaat meebesturen in Roosendaal

Namens de SP heeft fractievoorzitter Ada Oudhof vanmiddag het Roosendaalse bestuursakkoord “Werken aan een evenwichtig Roosendaal” getekend. De SP Roosendaal gaat met een wethouder voor het eerst in de geschiedenis deel uitmaken van het College van B&W. Donderdagavond hadden de SP leden unaniem het groene licht hiervoor gegeven. Ook over de keuze van de wethouderskandidaat was volstrekte eenduidigheid. Hugo Polderman wordt de nieuwe wethouder voor de SP.

De leden van de SP waren donderdagavond in groten getale naar Zeelandia getrokken om van Ada Oudhof en de andere onderhandelaars Hugo Polderman en Corné van Poppel te horen of de SP punten goed in het bestuursakkoord terecht waren gekomen. Dat bleek het geval. Er was grote waardering voor de onderhandelaars. Ada Oudhof gaf een uitgebreide toelichting op de gevolgde procedure en de inzet van de SP-onderhandelaars. Vervolgens gaf ze een toelichting op het bereikte resultaat. En dat mag er inderdaad zijn. De SP heeft veel punten uit het verkiezingsprogramma in het bestuursakkoord kunnen opnemen.

Ada Oudhof somde donderdagavond een aantal van de SP-onderwerpen uit het verkiezingsprogramma op die rechtstreeks in het bestuursakkoord zijn terecht gekomen: “ Ik noem dan de betaalbare woningen, het afschaffen van de tegenprestatie als louter tegenprestatie in de bijstand,  maatwerk bij de reintegratie naar werk, instellen van leer-werktrajcten, handen af van het armoede- en minimabeleid, meer veiligheid in de wijken en dorpen door een meer preventieve aanpak. En natuurlijk de zorg. We hebben in het bestuursakkoord laten vastleggen dat de zorgvraag het uitgangspunt blijft en niet het beschikbare budget. Dus eerst kijken naar wat mensen nodig hebben. En als het nodig is dan moeten ze dat ook kunnen krijgen. En voor wat betreft de binnenstad hebben we vastgelegd dat daar iets aan moet gebeuren. Maar dat we dat wel met verstand moeten doen, in evenwicht met de andere prioriteiten die we in de stad hebben. Dat de Raad niet buitenspel komt te staan en dat we zullen moeten faseren”.

De SP leden stemden donderdagavond ook in met de afspraken die in het bestuursakkoord zijn vastgelegd over de verhouding College-Raad. Afgesproken is dat gestopt wordt met het voortdurend dichttimmeren van voorstellen. Als het even kan gaat er gewerkt worden met scenario’s waar de Raad wat van kan vinden. En worden  wisselende meerderheden mogelijk gemaakt. Ook dat is erg in het belang van de SP. De SP-fractie zal in de Raad het eigen SP-geluid laten blijven horen. De fractie gaf donderdagavond aan dat daar niets aan zal veranderen. Ook de acties in de stad en de dorpen zullen vanzelfsprekend doorgaan.

Het werd donderdagavond in Zeelandia dus een historische avond. In 1996 kwam de SP voor het eerst met een raadslid in de Roosendaalse gemeenteraad. In 2014 zijn dat er inmiddels vijf.  En de leden besloten unaniem dat in 2014 nu voor het eerst Hugo Polderman als SP-wethouder in het College van B&W zal gaan plaatsnemen.

Download hier het coalitieakkoord

Reactie toevoegen