Begroting 2015: SP-voorstel voor herijking armoede-en minimabeleid krijgt brede steun

10 november 2014

Woensdag 5 november jl. heeft de gemeenteraad ingestemd met de begroting 2015. Het is de eerste begroting van het nieuwe College met daarin ook onze SP-wethouder Hugo Polderman. Er zijn twee grote pijlers in deze begroting. De eerste gaat over de drie decentralisaties van het Rijk naar de gemeente (zorg, jeugdzorg en participatie). En de tweede pijler is de versterking van de economie en de leefbaarheid.

Voor wat betreft de eerste pijler is de SP-fractie blij met het uitgangspunt in deze Roosendaalse begroting dat iemand die zorg of jeugdzorg nodig heeft, die dan ook krijgt. Dit geeft vertrouwen aan de inwoners van Roosendaal. Zo hebben we het afgesproken in het bestuursakkoord en zo is het ook in deze begroting verwerkt. En ten aanzien van de participatiewet is duidelijk vastgelegd dat de activiteiten daarbij gericht moeten zijn op het krijgen van een betaalde baan. Dat ook daar dus maatwerk geleverd moet worden.

De tweede pijler in deze begroting is de versterking van de economie en de leefbaarheid. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de versterking van de binnenstad. Er wordt geïnvesteerd om Roosendaal aantrekkelijk te houden, om werk te houden en te creëeren, om een cultuurstad te blijven.

De SP-fractie heeft bij de behandeling van de begroting van afgelopen woensdag het voorstel gedaan om nog eens heel goed naar het armoede- en minimabeleid te kijken. Het aantal kinderen dat in armoede leeft stijgt als gevolg van de economische crisis nog steeds. Ook de drie decentralisaties kunnen effect hebben om de economische positie van de mensen in onze stad en dorpen. Er moet een samenhangend armoede- en minimabeleid komen. Het voorstel van de SP-fractie kreeg woensdag jl. in de Raad brede steun (zie aangenomen motie).

De SP vindt dat Roosendaal met deze begroting laat zien dat het kiest om een evenwichtige Sociale stad te zijn.

Bijlage:

Reactie toevoegen