Sharon Gesthuizen op thema-avond

15 november 2015

Sharon Gesthuizen op thema-avond

Vrijdag 13 november ontvingen wij Sharon Gesthuizen en Hugo Polderman op een thema-avond over het vluchtelingenvraagstuk. In het eerste deel van de avond deed Sharon Gesthuizen uit de doeken wat het SP standpunt inzake dit vraagstuk is. Hugo Polderman vertelde wat dit betekent voor de lokale situatie in Roosendaal. In het tweede deel van de avond werd in een levendige vraag en antwoord vorm een aantal aspecten van het standpunt over het vluchtelingenvraagstuk verduidelijkt.

Foto: SP

Op dit moment zijn er meer dan 60 miljoen mensen wereldwijd op de vlucht. Zoveel vluchtelingen op hetzelfde moment heeft deze wereld nog nooit gekend. Het Westen heeft een groot aandeel in de oorzaken van deze gigantische vluchtelingenstroom. De oorlog in Irak die de basis heeft gevormd voor IS. De eens onderdrukten zijn nu de onderdrukkers. Het Westen probeert IS met bommen te bestrijden en er ligt geen politieke oplossing in het verschiet. Ook voor onze bommen vluchten de mensen die de gevaarlijke toch naar Europa ondernemen. “VVD, PVV en CDA willen bommen gooien op Syrië en Irak, maar liever geen vluchtelingen opnemen. Er moet een einde komen aan deze agressieve interventiepolitiek. We moeten komen tot een diplomatieke en politieke oplossing voor dit probleem”, aldus Sharon Gesthuizen. “Eerlijke handel en inzet op goede ontwikkelingssamenwerking zijn belangrijke onderdelen van die oplossing. Conflicten zullen er helaas altijd zijn, dus ook vluchtelingen, maar deze moeten vermindert worden.”

Gemeenten staan voor de lastige opgave om vluchtelingen op te vangen en statushouders te huisvesten. Beide opgaves stuiten op veel weerstand in de samenleving. Er bestaan dan ook een aantal misvattingen over de problemen die de opvang van vluchtelingen met zich mee zouden brengen. Deze kunnen echter eenvoudig worden ontkracht door puur naar de feiten te kijken. Het afbraakbeleid van ons sociale stelsel in de afgelopen jaren is de echte oorzaak van de problemen die nu spelen in bijvoorbeeld de zorg en de sociale woningbouw, niet de komst van vluchtelingen. In Roosendaal zijn er bijvoorbeeld het afgelopen jaar enorm veel sociale huurwoningen verkocht, maar er wordt niets bijgebouwd. De wachtlijsten groeien en in Roosendaal kan het al zo’n 8 jaar duren voordat je een woning toegewezen krijgt. Daarom wil de SP een stop op de verkoop van sociale huurwoningen en pleit ervoor dat er juist meer bijgebouwd worden.

Natuurlijk is ook de SP zich ervan bewust dat het grote aantal vluchtelingen wat naar  Nederland komt ons voor problemen stelt. Maar door de lasten rechtvaardig te verdelen en te werken aan een goede integratie, kan veel worden bereikt voor diegenen die echt onze hulp nodig hebben. Maar een simpele oplossing voor het vluchtelingenvraagstuk is er niet. Zoals onze wethouder Hugo Polderman mooi verwoorde: “De oplossing voor het vluchtelingenprobleem is menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.” Dit zijn de belangrijkste uitgangspunten van de SP die wij zullen blijven hanteren voor een sociale en menselijke samenleving.

Foto: SP

Reactie toevoegen