SP Roosendaal op bezoek bij Wijkteam Langdonk

4 november 2015

SP Roosendaal op bezoek bij Wijkteam Langdonk

Foto: SP
Onze fractievoorzitter Ada Oudhof, raadslid Marcel van der Aa en afdelingsvoorzitter Petra Schijvenaars zijn 15 oktober op bezoek geweest bij het Wijkteam Langdonk. Zij werden verwelkomd in basisschool het Talent, waar vanuit het Wijkteam haar werkzaamheden verricht. Na een korte wandeling werd er heerlijk geluncht op het Da Vinci College, locatie Bovendonk. Leerlingen van de nieuwe opleiding Horeca en Ondernemen maken daar elke maand een lunch klaar voor de gasten die zich vooraf hebben aangemeld. Tijdens de lunch werd er verder gesproken over de wijkaanpak door Wijkteam Langdonk.

Sinds enkele jaren vormen de gemeente Roosendaal, Traverse en AlleeWonen samen Wijkteam Langdonk. Samen met de bewoners van Langdonk werken zij aan het versterken van de leefbaarheid in de wijk. Eigen initiatieven van buurtbewoners ten behoeve van die leefbaarheid worden ondersteund. De buurtbewoners komen dus zelf met ideeën en Wijkteam Langdonk helpt hen deze ideeën te realiseren.

Zo is Wijkteam Langdonk gestart met de pleintjesaanpak. Pleintje voor pleintje heeft het wijkteam samen met de bewoners de leefbaarheid per pleintje in beeld gebracht. Dit werd gedaan door huisbezoeken. Er werd tijdens deze huisbezoeken op een vrijblijvende en vertrouwelijke manier gesproken met de bewoners. Niet alleen problemen met betrekking tot de leefbaarheid van het pleintje kwamen tijdens de gesprekken naar voren, maar ook problemen die achter de voordeur speelden.

Door het signaleren hiervan konden mensen met problemen snel de hulp krijgen die zij nodig hadden. Ook de SP vindt dat mensen met problemen in een vroeg stadium al geholpen moeten worden, voordat de problemen alleen maar groter worden. Daarnaast werd er samen met de bewoners gewerkt aan het oplossen van de knelpunten op zo’n pleintje. Op deze manier zijn er bijvoorbeeld op initiatief van bewoners prullenbakken geplaatst op een pleintje, zodat het pleintje schoon blijft. Ook hebben bewoners van een pleintje met behulp van het wijkteam een barbecue georganiseerd, zodat de bewoners elkaar eens leerden kennen. Ook dit vergroot de leefbaarheid van de buurt en versterkt de samenwerking met elkaar.
Kortom, de werkwijze van Wijkteam Langdonk is een mooi voorbeeld van een laagdrempelige wijkaanpak waaruit lokale initiatieven ontstaan die met een beetje hulp uitgewerkt kunnen worden. De SP staat achter zo’n lokale, laagdrempelige wijkaanpak en moedigt initiatieven vanuit buurtbewoners alleen maar aan. Ook de signaleringsfunctie van het Wijkteam vindt de SP erg belangrijk. Op deze manier worden problemen van mensen snel aangepakt om erger te voorkomen.

Reacties

Fijn dat we jullie een inkijkje in de pleintjesaanpak hebben kunnen geven en dank voor de feedback. Mooi verwoord hoe bewoners van Langdonk en wijkteam o.a. vanuit deze pleintjesaanpak samenwerken aan het verbeteren van de leefbaarheid. Er gebeuren mooie dingen in de wijk! Kijk ook maar eens op onze facebooksite.

Overigens, de maandelijkse lunch in het Da Vinci college is een aanrader!

Reactie toevoegen