Het Economisch Actieplan

1 december 2015

Het Economisch Actieplan

Het Economisch Actieplan heeft de gemoederen in de Roosendaalse gemeenteraad de laatste tijd flink bezig gehouden. Uit de besluitenlijst van het college van B&W was naar buiten gekomen dat onze wethouder Hugo Polderman zich niet volledig kon vinden in het college voorstel. Hij had hier dan ook tegengestemd. Normaal komen dit soort mededelingen niet naar buiten, dit is echter nu wel gebeurd. In het interpellatie debat wat weken na het voorval werd gehouden, is dit door de Burgermeester afgedaan als een bedrijfsongeval.

In de commissie wilden andere fracties graag het standpunt van de SP wethouder weten, maar de fractie spreekt namens zichzelf en kan alleen verwoorden wat zij zelf van het Economisch Actieplan vindt. Het is wel logisch dat er een verband is in wat een SP wethouder vindt en wat een SP fractie vindt. Dankzij het standpunt van onze wethouder Hugo Polderman, kreeg het Economisch Actieplan ruim voldoende aandacht in de raad en media. Voor de SP fractie was het van essentieel belang dat ook de vakbeweging, als vertegenwoordiger van de werknemers, in de uitvoering van dit plan meegenomen moet worden. Ook moet het Economisch Actieplan meer echte banen opleveren. Iedereen keek uit naar het termijn de SP in de commissie. De oppositie probeerde een wig te drijven tussen de SP fractie en wethouder en tussen de SP en de andere coalitiepartijen, echter zonder succes! Duidelijk kwam naar voren dat een aantal partijen het niet ziet zitten dat de vakbonden betrokken worden bij het Economisch Actieplan.

Tijdens de behandeling van het raadsvoorstel in de gemeenteraad van donderdag 5 november 2015 heeft de SP nogmaals aangegeven dat zij het raadsvoorstel zoals het nu voorlag niet kon ondersteunen. Door middel van een amendement heeft de fractie een poging ondernomen om het huidige plan te zien als globale kaders, waarbij nog vele verbeterpunten op aangebracht dienen te worden. Helaas werd ons amendement niet aangenomen, maar werd wel door sommigen aangegeven dat volgens het Staatsrecht de gekozen route van de SP de enige juiste was. Ook werd overduidelijk dat een aantal partijen de SP complimenteerden dat zij hun rug recht gehouden hebben.  De SP fractie heeft dan ook tegen het raadsvoorstel gestemd.

De door VVD opgestelde motie, die door een flink aantal partijen was ondertekend, werd in grote meerderheid aanvaard. Ook de SP fractie heeft voor deze motie gestemd, omdat we als SP vinden dat alle verbeteringen die voorgesteld worden om het Economisch Actieplan concreter en duidelijker te maken, gesteund moeten worden. Betekent dit dan dat wij bakzeil moesten halen? Nee! Dankzij de inspanningen van de SP wethouder en de fractie zien wij het bereikte resultaat toch als een overwinning. Als onze wethouder nooit een pas op de plaats had gemaakt, hadden sommige partijen het Economisch Actieplan klakkeloos overgenomen.

Dankzij de inzet van onze raadsleden Marcel van der Aa en Ada Oudhof hebben we toch via omwegen ons succes behaald. In de plaatselijke media is overduidelijk het SP standpunt naar voren gebracht. Overduidelijk is ook bewezen dat door de inzet van de SP het Economisch Actieplan de aandacht heeft gekregen die zij verdient en dat er nu voor 1 februari 2016 alsnog verbeteringen in worden aangebracht.

Reactie toevoegen