Reactie SP Roosendaal op mogelijke opvang vluchtelingen

20 januari 2016

Reactie SP Roosendaal op mogelijke opvang vluchtelingen

Het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) heeft een verzoek ingediend bij de gemeente Roosendaal met de vraag of we als gemeente 200 tot 400 vluchtelingen zouden kunnen opvangen voor het tijdsbestek van een jaar of langer.

Wat feiten op een rijtje:

1) De gemeente is nu aan het kijken of het haalbaar is om aan het verzoek van het COA te voldoen. Er wordt gekeken naar mogelijk geschikte locaties om vluchtelingen op te vangen. Wellicht komt er uit dit
onderzoek naar voren dat we als gemeente inderdaad 200 tot 400'vluchtelingen kunnen opvangen, maar misschien blijkt uit dit onderzoek ook al dat de gemeente niet aan het verzoek kan voldoen.

2) Het is op dit moment nog onduidelijk hoeveel mensen het COA precies zou willen plaatsen in Roosendaal.

3) We Weten nog niet of het voornamelijk gezinnen of eenlingen zin die we zouden moeten opvangen, of dat de groep voornamelijk bestaat uit mannen dan wel vrouwen.

4) Ook over de nationaliteiten/culturele achtergronden van de mogelijk op te vangen vluchtelingen is nog niks bekend.

5) Wanneer duidelijk is of Roosendaal geschikte ruimtes ter beschikking heeft voor de opvang van vluchtelingen, zal dit aan de gemeenteraad worden voorgelegd en wanneer dan blijkt dat Roosendaal inderdaad 200 tot
400 vluchtelingen zou kunnen huisvesten is het aan de raad om hierover een beslissing te nemen.

6) Deze beslissing wordt echter pas genomen nadat burgers de gelegenheid hebben gehad om te komen inspreken op het dan voorliggende raadsvoorstel.

Met andere woorden: zodra meer duidelijk is over alle bovenstaande punten worden burgers netjes meegenomen in het besluitproces. Nu echter nog zo veel onduidelijk is zou de SP willen pleiten voor enige terughoudendheid in de commentaren van zowel voor- als tegenstanders van de mogelijke opvang van vluchtelingen in Roosendaal.

Reactie toevoegen