Gemeenteraad Roosendaal unaniem voor Milieueffectrapportage (MER) bij Mestverwerkingsbedrijf in Westrand

26 juni 2016

Foto: SP

In de commissievergadering vorige week was door de SP en ook andere fracties al aangedrongen op een gezondheidsonderzoek van de GGD om te bezien of er een Mestverwerkingsbedrijf (Biomineralenfabriek) in de Westrand zou kunnen komen. Dit o.a. in reactie op ongerustheid die daarover geuit was door bewoners van de Westrand, verenigd in de Werkgroep Biomineralen. Het College had zich vorige week bereid verklaard een dergelijk gezondheidsonderzoek uit te gaan voeren. In de Raadsvergadering van afgelopen donderdag 23 juni was er ook nog unanieme steun van alle raadsfracties voor een op initiatief van de SP ingediende motie om ook nog aanvullend een Milieueffectrapportage (MER) uit te laten voeren.

Vooral de Vrije Liberale Partij (VLP) en de SP hebben zich de afgelopen weken erg ingezet om in de raad de belangen van de omwonenden te benadrukken. Fractievoorzitter Ada Oudhof van de SP: “We hebben een uitgebreid debat in de commissie gehad over het uitvoeren van een gezondheidsonderzoek door de GGD, en het wel of niet opstellen van een Milieueffectrapportage, een MER, bij de komst van de Biomineralenfabriek (het varkensmestverwerkingsbedrijf dat gepland is aan de Potendreef in de Westrand). Het gaat hier wel over gezondheid, over het waarborgen van een gezond leef- en woonklimaat voor onze inwoners. Voor onze inwoners die op korte afstand van deze fabriek wonen. Het gaat hier ook over ons milieu, hoe kunnen we daar zo duurzaam mogelijk mee omgaan. Daar moeten we als raad niet licht mee omgaan en alles wat in het vermogen van de raad ligt laten uitvoeren. Uiterste zorgvuldigheid betrachten komt ook tegemoet aan de ongerustheid van de inwoners in deze wijk. En ook moeten we hierin het zekere voor het onzekere nemen. Ik heb afgelopen donderdag er ook op gewezen dat we later niet moeten kunnen zeggen: we hebben als raad daar onze rol niet ingenomen”.

De directie van de Biomineralenfabriek had een paar uur voor het debat in de gemeenteraad nog een mail naar het College gestuurd met de mededeling dat er een schadeclaim zou kunnen komen als het College een dergelijke motie om een MER te laten plaatsvinden, uit zou gaan voeren. Ada Oudhof toonde zich in de Raad zeer ontstemd over deze actie en met name over de keuze om die betreffende mail te kopiëren en bij elk raadslid op tafel te leggen: “ Er werd zo extra druk uitgeoefend  op het debat. Die mail had ook gewoon op de gebruikelijke manier ter info aan de Raad kunnen worden doorgestuurd. Ik heb dat ook tegen de burgemeester gezegd. Gelukkig toonde de Raad zich niet gevoelig voor dit dreigement van het Mestverweringsbedrijf en werd de motie om een MER uit te voeren unaniem door alle raadsleden gesteund. Dit is zeker in het belang van de bewoners van met name de Westrand. Maar de milieueffecten zullen ook alle inwoners van Roosendaal treffen”.

Reacties

Goed artikel en een juiste inspanning voor het leef,- woon -, en werkklimaat van de Roosendaalse burgers.

Reactie toevoegen