Opvang van vluchtelingen in Roosendaal

7 juni 2016

Opvang van vluchtelingen in Roosendaal

Ook Roosendaal en de omliggende gemeenten gaan hun verantwoordelijkheid in het vluchtelingenvraagstuk nemen. Burgemeester Niederer heeft op zich genomen hier voor de gemeenten in de Brabantse Wal een regierol in te nemen.

De SP-fractie is voorstander van opvang van vluchtelingen en statushouders. Die opvang moet zo goed mogelijk zijn en in ieder geval menswaardig. De SP ondersteunt de stappen die het College tot nu toe in deze kwestie heeft genomen. Het College heeft de beslissing genomen dat we deze mensen gaan opnemen en dat we op zoek gaan naar mogelijk locaties in onze gemeente.

Formeel is het ook een bevoegdheid van het College om al dan niet beschikbaar te zijn voor opvang. Ook het aangeven van mogelijke locaties is formeel een Collegetaak. De procedure is dan vervolgens dat het COA bepaalt welke locatie geschikt is. Het COA onderhandelt dan met vastgoedeigenaren. Daarna komt het terug bij het College en die neemt dan een besluit. Zo is het formeel in de gemeentewet geregeld en wij vinden als SP dat er ook niets tegen is om het zo te doen.

Vanzelfsprekend vinden wij als SP-fractie ook dat de Raad en zeer zeker ook de omwonenden van de uiteindelijk gekozen locatie ingeschakeld moeten worden om de randvoorwaarden te regelen. Randvoorwaarden als veiligheid, bereikbaarheid en allerlei andere onderwerpen die bij de nadere invulling van belang zijn.

Opvang is een taak die we als gemeente hebben. Het is ook een taak van de gemeente om in overleg met het COA een geschikte locatie te vinden. Vervolgens moet de Raad zich bezighouden met de randvoorwaarden eromheen. En de omwonenden vanzelf ook. Dat hebben we als raadsfracties ook met het College en de burgemeester zo afgesproken. Er gaan dan ook nog volop bijeenkomsten komen om de directbetrokkenen daarbij te betrekken.

De SP vindt dat er momenteel veel traagheid is om uiteindelijk tot echte opvang van vluchtelingen over te gaan. Er is een grote urgentie in het opvangen van vluchtelingen. De nood is heel hoog. De SP wil dat er zo spoedig mogelijk een beslissing komt en dat we aan de slag gaan. Deze lange wachttijd roept alleen maar onrust en onzekerheid op. Onrust bij de mensen die er mogelijk mee te maken krijgen en onrust bij de organisaties. En natuurlijk last but not least is de echte verliezer dan de vluchteling.

Reactie toevoegen