SP Wethouder Polderman: sluiting huisartsenpost Roosendaal geen oplossing

26 juni 2016

SP Wethouder Polderman: sluiting huisartsenpost Roosendaal geen oplossing

Foto: SP

De Roosendaalse SP-fractie en wethouder vinden dat de huisartsenpost in Roosendaal moet blijven. Wethouder Hugo Polderman verwoordt dit mooi in de onderstaande brief aan de Stichting Huisartsenposten West-Brabant.

Geachte heer Aben,

Op 18 Mei jl. hebben wij elkaar gesproken over het feit dat de Stichting Huisartsenposten West-Brabant (SHW) overweegt de huisartsenpost in Roosendaal te sluiten op werkdagen tussen 23.00 en 8.00 uur. U spreekt daarbij over slechts een enkele melding per nacht en over een suboptimale bezetting van deze huisartsenpost (HAP).

SHW onderzoekt namens de deelnemende huisartsen of er oplossingen zíjn voor de werkdruk die zij ervaren en de kosten van onder andere inhuur van inval artsen die dit met zich meebrengt. Het deels sluiten van deze HAP zou in uw visie een oplossing kunnen zijn.

De gemeenteraad van Roosendaal is van mening dat het deels sluiten van de HAP Roosendaalnooit een oplossing kan en mag zijn en is tevens van mening dat er niet getornd mag worden aan deze regionale basis voorziening. Deze opvatting is door een raadsbreed ondersteunde motie vastgelegd. (Zie bijlage)

Het feit dat zich gemiddeld een enkele melding per nacht voordoet vinden wij een oneigenlijke afweging. Het te bedienen gebied beslaat namelijk meer dan honderdduizend inwoners. Veel inwoners zullen voor acute zorg verder moeten reizen. Dit vinden wij onwenselijk en onverantwoordelijk.

De komende jaren verwachten wij dat mede door extramuralisering van zowel geestelijke gezondheidszorg als ook van ouderenzorg en de vergrijzíng van de bevolking de vraag naar acute zorg juist 's nachts zal toenemen. Deze kwetsbare groep is veelal afhankelijk van anderen en juist zij zijn aangewezen op zorg in de buurt.

Een te verwachten neveneffect kan bovendien zijn dat inwoners zich toch melden in Roosendaal bij de SEH. Hoewel Bravis zich bereid toont een adequate oplossing te vinden voor dit gegeven, twijfelen wij eraan of het deels sluiten van de HAP in overeenstemming is met goede regionale afspraken rondom acute zorg.

Algemeen is onze indruk is dat de toegenomen werkdruk van huisartsen niet duurzaam wordt opgelost met deze beoogde maatregel. U heeft mij nog niet voldoende duidelijk kunnen maken welke alternatieven onderzocht zijn en welke gesprekken gevoerd zijn met andere partijen betrokken bij de toegenomen werkdruk of partijen die effectief kunnen bijdragen aan het verlagen hiervan. Mogelijk is de gemeente een van deze partijen.

Wij stellen u voor om een overleg met SHW, zorgverzekeraar CZ en de gemeente Roosendaal te organiseren om deze kwestie die velen bezig houdt te bespreken.

lk geef u ons standpunt nogmaals ter overweging. Graag verneem ik van u welke stappen u overweegt en welke planning u daarbij voor ogen heeft en of u ons voorstel voor overleg aanneemt.

Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Roosendaal,