Tientallen buurtbewoners en ondernemers bij actie pinautomaat Westrand

12 november 2016

Tientallen buurtbewoners en ondernemers bij actie pinautomaat Westrand

Foto: SP

Zaterdag 12 november hebben tientallen bewoners en ondernemers in de wijk Westrand in Roosendaal samen met de SP Roosendaal actiegevoerd tegen het voorgenomen besluit van de Rabobank om de laatste pinautomaat in de wijk (aan de Rembrandtgalerij) te sluiten. De Rabobank stelt dat de betreffende pinautomaat verouderd is en de veiligheid daardoor in het geding is. De wijkbewoners en lokale ondernemers hebben met steun van de SP Roosendaal het verzoek aan de directie van de Rabobank gedaan om een nieuwe pinautomaat op dezelfde plek of in de nabije omgeving te plaatsen.

De actie vond zaterdag om 11.00 uur plaats bij de betreffende pinautomaat. In de afgelopen dagen hadden alle lokale ondernemers een pamflet voor hun raam gehangen met de oproep aan de Rabobank om de pinautomaat in de wijk te handhaven. Veel buurtbewoners hadden in de afgelopen dagen ook hun steun hieraan betuigd. Zaterdag is de oproep kracht bijgezet door een gezamenlijke actie bij de pinautomaat. Ada Oudhof, fractievoorzitter van de SP Roosendaal, opende de bijeenkomst. Zij gaf aan dat de Rabobank zich presenteert als een maatschappelijk betrokken bank en dat het daarbij zou passen om een voor de lokale gemeenschap belangrijke voorziening te handhaven. Ze gaf daarna het woord aan respectievelijk ondernemer Omer Tekinbas van de Doner Grillroom Sofram en Paul Schepers van het Huis van de Westrand. Ook zij beiden benadrukten dat veel mensen in de wijk voor contant geld aangewezen zijn op deze pinautomaat. De verder dichtstbijzijnde pinautomaat is ca 1,5 km verderop. Voor veel mensen is dat gezien hun leeftijd veel te ver. In de wijk zijn ook veel ondernemers die geen pinvoorziening hebben. Ook de lokale Jumbo heeft aangegeven niet als alternatieve voorziening te kunnen worden gebruikt. Alleen bij het boodschappen doen bij de Jumbo kan er contant geld daar worden opgenomen. Voor een wijkvoorziening is de capaciteit in de Jumbo veel te gering. Ada Oudhof heeft aan het einde van de actiebijeenkomst namens allen nogmaals een dringend beroep op de Rabobank gedaan om het voorgenomen besluit te heroverwegen. Ze gaf aan dat ze gezien de grote steun vanuit de lokale gemeenschap ervan uitgaat dat de Rabobank hier haar maatschappelijke verantwoordelijkheid zal nemen.

Reactie toevoegen