Politieke partijen in Roosendaal bekennen kleur

11 december 2016

Politieke partijen in Roosendaal bekennen kleur

Een aantal jaar geleden heeft de Roosendaalse gemeente er voor gekozen om alle coffeeshops in de gemeente te sluiten. Dit met het idee de overlast die de handel in (soft)drugs opleverde, te verminderen. We zijn nu een aantal jaar verder en het is de hoogste tijd om de balans van dat beleid op te maken.

Met het verdwijnen van de coffeeshops verdween ook de mogelijkheid voor mensen in Roosendaal om legaal aan een jointje te komen. Een gat in de markt, dachten lokale straatschoffies. In de loop der jaren hebben deze schoffies zich ontpopt tot ware drugsdealers die zich gedragen alsof ze koningen zijn in de wijken. Deze dealers zijn steeds meer overlast gaan veroorzaken in de wijken. Steeds meer mensen zien wel eens dat er gedeald wordt in hun straat en ervaren hier ook steeds meer overlast van.

Het huidige beleid werkt dus onvoldoende en moet volgens de SP dan ook flink op de schop. Het heeft namelijk geen nut om meer geld te stoppen in het oppakken en aanpakken van dealers, omdat er dan altijd weer gewoon nieuwe dealers zullen opstaan. Nee, wil je de overlast van drugsdealers aanpakken dan moet je de drugsdealers totaal overbodig maken.

Landelijk zien we dat steeds meer partijen zeggen dat we moeten stoppen met het gedogen van de softdrugsverkoop en in plaats daarvan de softdrugsteelt en -verkoop slimmer moeten gaan reguleren. Dat is een lijn waar de SP het mee eens is, maar helaas blijft het nog te vaak bij mooie woorden. De Roosendaalse SP-fractie heeft echter de daad bij het woord gevoegd.

De motie

In goede samenwerking met oppositiepartijen D66, PvdA en GroenLinks heeft de SP donderdag 8 december 2016 een motie ingediend in de gemeenteraad van Roosendaal die opriep tot het onderzoeken van de mogelijheden om, in samenwerking met de gemeente Bergen op Zoom,  regulering van de uitgifte en teelt van softdrugs mogelijk te maken in combinatie met een stevige inzet op een repressieve aanpak van de georganiseerde illegale cannabisproductie en-handel, en de raad over de uitkomsten van dat onderzoek drie maanden na kabinetsformatie, te informeren.

Een motie dus, die als strekking heeft om zo veel mogelijk informatie te vergaren zodat we als raad op een later moment een weloverwegen beslissing kunnen nemen over het te voeren softdrugsbeleid. Niets meer en niets minder.

Reacties andere partijen

De reacties op onze motie waren niet mals, om het nog licht uit te drukken.

Het woordje "drugs" leidde de afgelopen paar weken werkelijk tot een aantal spastische stuiptrekkingen bij enkele partijen in de Roosendaalse politiek.

Het CDA is tegen alle vormen van drugs. Zoveel wordt ook wel duidelijk als je de landelijke standpunten er bij pakt. Prima om een duidelijk standpunt te hebben. Jammer alleen wel dat het CDA dan niet tegen het gebruik van alcohol en tabaksproducten (zoals sigaretten en sigaren) is, maar wél mordicus tegen softdrugs (bv. een jointje) is. Alcohol en tabak zijn vele malen schadelijker voor de volksgezondheid en veroorzaken veel meer overlast dan wiet, maargoed die keuze is aan het CDA om te verantwoorden. Het ging het CDA in ieder geval nu al te ver om haar steun uit te spreken voor een onderzoek naar de mogelijkheden om het softdrugsbeleid slimmer te reguleren.

De VLP had duidelijk onze motie niet gelezen en riep zelfs uit het niets dat de SP voor legalisering van álle drugs is. Grotere onzin is moeilijk te verzinnen. De SP pleitte in de motie louter voor een ONDERZOEK naar de MOGELIJKHEDEN om het  SOFTDRUGSbeleid te  REGULEREN.  Het ging ons dus alleen om softdrugs (wiet) en niet om "alle drugs", en het ging er al helemal niet om, om iets te legaliseren, maar om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om iets te reguleren. Een wereld van verschil dus!

De Roosendaalse Lijst liet zich niet van haar meest constructieve kant zien en gaf aan niets te zien in het reguleren van de drugsmarkt in Roosendaal. Bijzonder spijtig natuurlijk, juist omdat het reguleren van de softdrugsmarkt het veiligheidsgevoel en het woongenot van de Roosendaler, waar de Roosendaalse Lijst graag voor opkomt, ten goede zou kunnen komen.

En dan de VVD. Eindelijk is nu duidelijk waarom de VVD in Roosendaal zo graag de "Roosendaalse VVD" genoemd wil worden, want geheel tegen de lijn van de landelijke VVD keerde de Roosendaalse VVD zich, om onbegrijpelijke redenen, tégen onze motie die slechts opriep tot ONDERZOEK, dus niet eens opriep tot het per onmiddelijk reguleren van de softdrugsmarkt, nee, een onderzoek naar de MOGELIJKHEDEN om het huidige softdrugsbeleid aan te passen. Maar zelfs een onderzoek ging de anders toch gezellig liberale Roosendaalse VVD nu al te ver.

Was onze motie dan helemaal voor niks?

Zeker niet! Het is nu in ieder geval glashelder welke partijen de drugsoverlast in straten en wijken structureel willen oplossen, en welke partijen zelfs niet eens willen onderzoeken hoe de overlast van dealers in de wijken, die meer en meer ervaren wordt, opgelost kan worden.

Voor de motie
(en dus voor oplossing drugsoverlast)
Tegen de motie
(en dus tegen oplossing drugsoverlast)