Geslaagde thema-avond Gelijke kansen voor iedereen

31 januari 2017

Geslaagde thema-avond Gelijke kansen voor iedereen

Foto: SP

Vrijdag 27 januari organiseerde de SP Roosendaal een openbare thema-avond 'Gelijke kansen voor iedereen'. SP kandidaat-Kamerlid Cem Lacin en SP-wethouder Corné van Poppel hielden een interessant betoog over hoe het staat met de kansen van mensen in Roosendaal, Nederland en internationaal gezien en hoe we kansengelijkheid als SP kunnen en willen bevorderen.

Veel mensen maken zich boos over ongelijkheid. De rijkste 20% in Nederland is er sinds de crisis op vooruit gegaan, terwijl de overige 80% van Nederland heeft ingeleverd. Het aantal miljonairs was in 2014 vier keer zo hoog als in 1993, maar ook het aantal huishoudens in armoede is toegenomen. In het onderwijs is er sprake van ongelijkheid en daar begint het volgens Cem Lacin allemaal mee: "Kinderen met dezelfde kwaliteiten krijgen een ander advies op basis van de sociaal-economische status van hun ouders, oftewel de opleiding en dikte van hun portemonnee." Het schuldenstelsel draagt daarnaast bij aan de twijfel van jongeren om wel of niet te gaan studeren. Ook segregatie moeten we volgens Cem Lacin tegengaan: "Veel mensen met dezelfde problemen worden allemaal in één wijk gestopt, kinderen worden hier geboren en zien niets anders." Gemengde wijken en scholen dragen bij aan het bestrijden van ongelijkheid.

Wat betreft SP-wethouder Corné van Poppel kan ook op lokaal niveau ongelijkheid worden bestreden. In Roosendaal is bijvoorbeeld de norm om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand opgehoogd naar 120% van het sociaal minimum. Ook is de eigen bijdrage voor huishoudelijke hulp en lichte begeleiding van tafel. Iedereen die huishoudelijke hulp en begeleiding nodig heeft kan daar nu gebruik van maken, ongeacht de dikte van de portemonnee," aldus Corné van Poppel. Het voorstel van de SP om het minimumloon te verhogen met 10% kan daarnaast de kloof tussen arm en rijk verminderen en zal schelen op het armoedebeleid van gemeenten.

Er valt nog veel te winnen op het gebied van gelijke kansen voor iedereen. Alle voorstellen die de SP hiervoor doet zijn te lezen in ons verkiezingsprogramma. Op naar een land waar iedereen gelijke kansen krijgt en geen kind meer in armoede opgroeit!

Reactie toevoegen