Huisartsenposten West-Brabant blijven 24/7 open

9 maart 2018

Huisartsenposten West-Brabant blijven 24/7 open

Foto: Peter van Trijen

Donderdag 8 maart kwam dan toch het heuglijke nieuws dat de huisartsenpost in Roosendaal de volle 24 uur open blijft. Vanuit het perspectief dat er goede zorg beschikbaar moet zijn natuurlijk een heel mooi gegeven, waar ik mij als SP-wethouder dan ook 100% bij kan aansluiten.

Kanttekening hierbij is echter wel dat wij, niet als bestuurders en niet als gemeenteraad, meer kunnen doen dan onze zorgen kenbaar te maken. Natuurlijk heb ik dat al gedaan bij de eerste dreigende sluiting, en ook nu weer stond een gesprek hierover op de agenda. En dan niet alleen, maar samen met de wethouders uit Moerdijk, Etten-Leur en Halderberge, aangezien ook de inwoners uit die gemeentes de gevolgen van een sluiting zouden merken.

Want het besluit is niet ingegeven om (gebrek aan) financiële middelen of andere voorzieningen die vanuit de gemeente geregeld moeten of kunnen worden. Het gaat om de werkdruk van huisartsen, die tot ongezonde proporties is toegenomen. En dat is iets waar wij niet over gaan.

Het is dan ook vreemd om te zien dat er nu wordt gestreden met zogenaamde behaalde resultaten. Een ’s middags opgenomen filmpje over dit onderwerp wat suggereert dat dit mede tot het resultaat van de beslissing heeft geleid en ga zo maar door. Allemaal acties die naar mijn persoonlijke bescheiden mening kant noch wal raken.

BN DeStem weet dit perfect te plaatsen door de laatste zin in het artikel op hun website:

Politiek

Politieke partijen in Roosendaal, Moerdijk, Etten-Leur en Halderberge maakten zich de afgelopen weken sterk voor het behoud van de vier HAP's. Volgens Aben is dat niet van invloed geweest op het besluit. ,,Voor ons is het interne onderzoek leidend geweest."

Laten we de komende tijd in ieder geval in gesprek blijven met elkaar en kijken hoe we samen met de huisartsen kunnen werken aan een afnemende werkdruk. Bijvoorbeeld door een goede samenwerking met GGZ- en jeugdprofessionals. Deze kunnen als praktijkondersteuner werk uit handen nemen en de link leggen met het leveren van zorg, samen met de gemeentes. En laten we hopen dat de huisartsenpost buiten kantooruren echt alleen maar wordt gebruikt voor spoedeisende zaken. Ik weet uit gesprekken met huisartsen dat hier nog wel winst te behalen is, waardoor de werkdruk ook wat lager wordt. Samen kunnen we dat met elkaar voor elkaar krijgen.

Met vriendelijke groet,

Corné van Poppel