Successen SP Roosendaal bij begroting 2020

8 november 2019

Successen SP Roosendaal bij begroting 2020

Foto: SP

Donderdag 7 november werd de begroting 2020 van Roosendaal behandeld in de gemeenteraad. We staan er financieel goed voor in Roosendaal, dus kunnen we investeren in zaken die belangrijk zijn voor de mensen in onze gemeente.

SP Roosendaal behaalde twee successen:

• Zo werd er een voorstel aangenomen om uit te zoeken hoe bestaande woningen en bijgebouwen beter geschikt gemaakt kunnen worden voor de woningmarkt, door bijvoorbeeld woningen te splitsen of te verbouwen. Voldoende betaalbare woningen, met name voor starters en ouderen, zijn namelijk van groot belang.
  • En de gemeente gaat op initiatief van SP Roosendaal kijken naar de mogelijkheden om een proef te starten met het inzetten van verenigingen bij het opruimen van blik en plastic flesjes tegen betaling, naar het voorbeeld van Apeldoorn. Dit is wellicht een goede manier om de strijd aan te gaan met zwerfafval in onze wijken en dorpen.

De SP pleit al sinds jaar en dag voor goede en toegankelijke zorg voor iedereen. Echter blijven mensen steeds langer thuis wonen, terwijl gezondheidsproblemen toenemen. Buiten kantoortijden zijn hulpmiddelen alleen vrijwel niet te verkrijgbaar, terwijl ze soms direct nodig zijn. Wat betreft SP Roosendaal moet de gemeente hierin haar verantwoordelijkheid nemen. Wij dienden daarom een voorstel in om na te gaan of een uitgiftepunt voor informatie over zorg en hulpmiddelen 24/7 op een centrale locatie mogelijk zou zijn. Ook stelden we voor om een RAIZER (https://www.youtube.com/watch?v=12OSavepi1k) beschikbaar te stellen voor zorgverleners en mantelzorgers. Deze RAIZER maakt het mogelijk dat mensen die gevallen zijn op een verantwoorde manier veilig overeind worden geholpen. Helaas haalden deze voorstellen geen meerderheid. Ook vroeg de SP aandacht voor de situatie in de jeugdzorg. Wij dienden een voorstel in om extra geld vrij hiervoor vrij te maken. Extra geld om kinderen op tijd te kunnen helpen, want het rommelt vreselijk in de jeugdzorg. Helaas haalde ook dit voorstel het niet, omdat de wethouder extra geld niet nodig vond. Onacceptabel wat SP Roosendaal betreft. Wij zullen hier dan ook aandacht voor blijven vragen.

Reactie toevoegen