Zwaarste lasten op de zwakkeren

15 oktober 2003

Zwaarste lasten op de zwakkeren

Het college van Burgemeester en wethouders is met een bijzonder slecht plan gekomen om de gemeentebegroting dekkend te maken.

De SP fractie was bij de behandeling van de beleidsvoornemens tijdens het afgelopen voorjaar al sceptisch: we vonden toen dat het college veel te veel op de winkel past en geen daadwerkelijke keuzes wil maken.
Bovendien was onze kritiek dat het college onvoldoende voorbereid was op de kaalslag die het kabinet van plan was voor de gemeentes. Dat zat er aan te komen want Zalm en Balkenende waren toen al bezig met hun kwalijke plannen.
En inderdaad nu komt het Roosendaals college met het verhaal dat "in tegenstelling tot wat ze in juni nog dachten er nu veel minder te besteden is". Bezuinigen dus. En dan is altijd de vraag waarop.

Dit college doet nu voorstellen waar we ons rot van zijn geschrokken:

• Zo is er het voorstel om te korten op het budget van de inkomensondersteuning voor langdurige minima. Opbrengst €177.000 voor het jaar 2004.
  • €30.000 korten op het budget voor jeugd en veiligheid.
  • €70.000 korten op het budget voor kinderopvang. Maar wel alleenstaande moeders met kinderen onder de 5 jaar aan het werk sturen!

Het zijn voorstellen die te zot zijn om echt serieus te bespreken. En als er nu geen alternatieven waren; maar elders gooit het college het geld over de balk. Zo lopen ze miljoenen mis aan subsidies voor de ontwikkeling van Kalsdonk en industrieterrein Majoppeveld alleen omdat ze de termijnen waarin zaken afgewikkeld moesten zijn, hebben overschreden.

In de commissie vergadering noemde fractie voorzitter Hugo Polderman dit ronduit wanbeleid. Maar de rekening wordt wel weer neergelegd bij de gewone Roosendaler:
Zo gaan de reinigingsrechten met maar liefst 6,6 % omhoog, de rioolafvoerheffing met 5,5% en de OZB met 5,3%.
Daarnaast gaat het parkeren duurder worden en alle andere heffingen, leges en belastingen stijgt met de inflatie correctie van 2,3%.

Aan de andere kant gaat de begroting er weer wel vanuit dat de kosten voor het gemeentebestuur zelf - zeg maar de eigen bureaucratie - mag stijgen met ruim 8%.
Het zal duidelijk zijn dat deze begroting niet de instemming kan krijgen van de SP fractie.

Hugo Polderman