Regionaal klachtencentrum bewindvoering

20 april 2016

Regionaal klachtencentrum bewindvoering

Er gaat helaas te veel mis in de schuldhulpverlening en dan vooral in de bewindvoering. Dat werd de SP Roosendaal duidelijk na een gesprek met vertegenwoordigers van de Roosendaalse Cliëntenraad. Mensen kunnen vaak nergens terecht met klachten over hun bewindvoerder. De SP Roosendaal wil daarom dat er een regionaal klachtencentrum wordt opgestart.

Het beroep van bewindvoerder is een vrij beroep. Dit houdt in dat iedereen bewindvoerder kan worden. Je hoeft niet aangesloten te zijn bij een branchevereniging, maar hebt enkel een MBO-4 opleiding nodig. Verstand van financiële of psychologische zaken is géén vereiste. Dit is natuurlijk vragen om problemen: bewindvoerders die niet bekwaam genoeg zijn of enkel bewindvoerder zijn om er zelf een aardig zakcentje aan over te houden. Het gevolg is dat mensen niet goed geholpen worden en alleen maar verder in de problemen komen.

De gemeente lijkt weinig te kunnen betekenen in het tegengaan van eventuele wanpraktijken, omdat voor schuldhulpverlening en bewindvoering landelijke regelgeving geldt. De SP Roosendaal wil echter toch lokaal en regionaal de strijd aangaan met slechte bewindvoerders. Zo vinden wij dat er in West-Brabant een regionaal klachtencentrum voor bewindvoering moet komen. Bij klachten moeten mensen nu aankloppen bij hun eigen bewindvoerder of bij de branchevereniging waarbij de bewindvoerder is aangesloten. Natuurlijk een vreemde situatie: een klacht indienen bij de persoon waar je klachten over hebt. Daarnaast hebben niet alle brancheverenigingen een klachtenprocedure. Als er geen oplossing wordt gevonden, zijn mensen aangewezen op een stap naar de rechter. Dit is echter voor veel mensen een hele grote stap. Een onafhankelijk regionaal klachtencentrum waar mensen naartoe kunnen wanneer zij niet tevreden zijn over hun bewindvoerder is wat betreft de SP Roosendaal dan ook meer dan welkom.

Uiteraard is het nog veel beter wanneer mensen niet eens gebruik zouden hoeven maken van schuldhulpverlening- en bewindvoeringstrajecten. Wij roepen daarom ook op om zoveel mogelijk te investeren in de vroegtijdige signalering van mogelijke financiële problemen. Hoe eerder we als gemeente zicht hebben op eventuele problemen, hoe sneller deze op te lossen zijn. Daar wordt iedereen beter van.

Reacties

Gelukkig kan ik u wijzen op een fout in de tekst. Sinds 1 april 2016, geen grap, moeten mensen die tot bewindvoerder benoemd willen worden een hbo-opleiding hebben, sociaal-juridisch of economisch. Om nieuwe bewindvoerder te worden, verwacht de rechter, die een bewindvoerder benoemt en controleert, ook dat je een vakspecifieke opleiding volgt.
Om zelf dus vanaf mei bewindvoerder te mogen zijn, ben ik, naast mijn HBO opleiding nu bezig met de post-HBO opleiding Zelfstandig Bewindvoerder.
Bent u op zoek naar een bewindvoerder, kunt u mij benaderen via het mailadres dat bekend is bij de SP Roosendaal.

Reactie toevoegen