Bijdrage 1e termijn koopzondagen in de gemeenteraad van mei

31 mei 2007

Bijdrage 1e termijn koopzondagen in de gemeenteraad van mei

Voorzitter, voor de SP blijft voorop staan dat bij de komst van Rosada de uitdrukkelijke afspraak was om het bij maximaal 12 koopzondagen te houden. Keer op keer heeft wethouder Pelle dit bevestigd. Tijdens informatiebijeenkomst, in de raad van 29 april 2004, in overleggen met de regiogemeenten.

Nu beweerd wordt dat Rosada alleen kan slagen indien het alle zondagen geopend is, maakt voor de SP duidelijk dat hier achter de schermen al veel eerder over gesproken is. We hebben het gevoel dat we belazerd worden en dat de raad (maar ook het college) door een opzichtig een-tweetje van Rosada met enkele grootwinkelbedrijven voor het blok gezet wordt. Wethouder Pelle laat zich in ieder geval duidelijk gebruiken door deze koopzondagenlobby of misschien is hij wel zo sluw om juist de ROF en het MKB te gebruiken om zijn wens, Rosada alle zondagen, open gerealiseerd te krijgen. De tijd zal het leren. Eén ding is echter duidelijk wat we vanavond ook besluiten. De prijs is hoog.

• Gedonder bij en met de plaatselijke ondernemers
  • Tweespalt binnen het MKB en de ROF
  • Onenigheid met de regiogemeenten
  • Juridische procedures
  • Onbegrip bij bewoners Binnenstad en Westrand
  • Onbegrip bij de Milieubeweging
  • Onbegrip bij kerkelijke instanties
  • De PvdA in een spagaat. Plaatselijk doet wat anders dan landelijk gewenst is;
  • Plaatselijke VVD die z'n principes laat varen om de coalitie in stand te houden;
  • De Roosendaalse Lijst die z'n belangrijkste kiezersgroep, de kleine zelfstandige ondernemers niet meer onder ogen kan komen

Maar ja, je moet er wat voor over hebben om een koopjespaleis als Rosada binnen te halen.

Voorzitter, nu we als raad een besluit gaan nemen zal ik namens de SP fractie nog eens onze argumenten noemen waarom wij tegen verruiming van het aantal koopzondagen zijn en voor het handhaven van het huidige beleid zijn en ik richt me op de volgende zaken en dit in willekeurige volgorde:

1. visie SP op fenomeen koopzondagen
  2. relatie met de regio
  3. consequenties voor kleine zelfstandige ondernemers
  4. consequenties koopzondagen in relatie tot drugsgerelateerde overlast
  5. toerismebepaling in de winkeltijdenwet

Visie van de SP op het fenomeen koopzondagen
Voorzitter, de SP heeft bij de opening van Rosada al duidelijk gemaakt wat wij vinden van de nieuwe vrije tijdsbesteding het funshoppen. Wij zijn tegen de 24-uurs economie waarbij consumptiedwang het hoogste goed lijkt te zijn. Het is slecht voor het milieu en heeft grote gevolgen voor de steeds groter wordende groep van mensen die aan de onderkant van de maatschappij zitten. Zij worden ook gestimuleerd om te consumeren en mee te doen, maar ze hebben er het geld niet voor. Gevolg een steeds groter wordende schuldenproblematiek.
Voorzitter, gelukkig wordt het besef wereldwijd en ik in Nederland steeds groter dat er grenzen aan de groei en het denken in termen van consumptie zijn. Milieu wordt gelukkig een thema dat steeds hoger op de agenda komt. Echter niet in Roosendaal.
Daarom is de SP er geen voorstander van dat door het nog meer open laten zijn van winkels de consumptie verder gestimuleerd wordt. Wat ons betreft: tot hier en niet verder 12 koopzondagen is genoeg.

Relatie met de regio:
Voorzitter, de SP fractie is van mening dat het college zich van een slechte kant heeft laten zien in het kader van de regionale samenwerking en dit gedrag is naar onze mening schadelijk voor het imago van het politieke bestuur van Roosendaal en slecht voor de samenwerking.
Waarom heeft het college de brieven die verstuurd zijn naar het college van BenW van Bergen op Zoom op 10 oktober 2006, 2 februari 2007 en 28 maart 2007 niet openbaar gemaakt? Een gevolg was in ieder geval een onsmakelijk over en weer beschuldigen in de pers van Linssen en Pelle wat voorkomen had kunnen worden.
Waarom moest de SP fractie tweemaal om deze bevestiging vragen en kregen we die pas op 24 mei?
Wat heeft het college gedaan met de op 10 oktober bevestigde toezegging aan o.a. Bergen op Zoom om de regio te betrekken bij de synergievordering die verbonden is aan de komst van Rosada? In de brief van 2 februari 2007 aan het college van BenW van Bergen op Zoom geeft u aan dat een bureau opdracht gegeven is om een werkdocument op te stellen voor de synergiebevordering tussen Rosada en de regio. Ik neem aan dat de workshop van 29 mei een antwoord is op deze vraag? Waarom moet dit zo in het geniep?
Waarom handelt u dat niet eerst af om vervolgens een besluit te nemen over de koopzondagen? De openstelling op zondagen is toch een wezenlijk onderdeel van de synergie Rosada-Roosendaal met de regio?
Voorzitter, het heeft er alle schijn van dat het Roosendaalse college eerst de eigen zaken wil regelen en vervolgens met de regio in gesprek wil gaan en daarmee vooral uit eigen belang handelt en zich derhalve onbetrouwbaar toont naar de regio.
Hiermee wordt naar de mening van de SP fractie een wissel getrokken op de samenwerking met de regio. Hiermee maken we van het convenant over regionale samenwerking een dode letter.

Standpunt kleine zelfstandigen:
Voorzitter, de belangen rond de besluitvorming over de koopzondagen zijn groot, maar dat ze zo groot zijn dat de MKB middels brief aan alle raadsleden de besluitvorming wil beïnvloeden en de ROF in zijn nieuwsbrief van mei de SP van inmenging in interne zaken beschuldigt gaat de SP veel te ver.
Het is onze plicht om als volksvertegenwoordiger te onderzoeken en analyseren wat de mening is van de burgers en in dit geval de kleine zelfstandigen bij politieke besluitvorming.
Het is ons in ieder geval duidelijk geworden dat de kleine zelfstandige ondernemer in de Binnenstad en de winkelcentra buiten het centrum in grote meerderheid niet op verruiming van de openstelling op zondag zitten te wachten.
We waren enkele maanden geleden al de mening toegedaan dat het college zich vooral laat leiden door Rosada en het grootwinkelbedrijf. Inmiddels is dit wat de SP fractie betreft wel erg aannemelijk gemaakt .

Koopzondagen in relatie tot drugsgerelateerde overlast
Voorzitter, het college geeft zelf in aan het project Credo de overlast van smart- en growshops te willen bestrijden. Los van een inhoudelijk standpunt op dit terrein geeft het raadsvoorstel m.b.t. de koopzondagen toch ook deze winkels die vallen onder het regime van de winkeltijdenwet de mogelijkheid om op zondag open te zijn. Dit betekent dat er op zondag meer "ongewenste" toeristen in Roosendaal kunnen en zullen komen indien het raadsvoorstel aangenomen wordt.
Los van de visie van de SP op het beleid m.b.t. Courage en Credo is het toch te gek voor woorden dat dit college met de Burgemeester als vaandeldrager tegen drugsoverlast het door dit voorstel het mogelijk maakt dat smart- en growshops op alle zondagen open zijn.
Terecht heeft de VVD fractie vragen gesteld, maar terwijl de vervanger van de wethouder in de commissie samenleving stelt dat de beantwoording van de vragen niet in het college besproken is wordt later doodleuk gesteld dat zowel de burgemeester (Courage) als Adriaanse (Credo) betrokken geweest zijn bij de beantwoording en het er nog mee eens zijn ook.
Voorzitter, blijkbaar is het van belang van de koopzondagen zo groot dat het college op een ander beleidsterrein (veiligheid), maar even een oog dicht doet.
Voorzitter, zoals bekend is de SP fractie het niet met onderdelen van Courage en Credo eens, maar we hadden wel respect voor de inzet van de portefeuillehouders.
Met dit standpunt gooit het college het eigen beleid te grabbel en door te stellen en ik citeer:
" alle eigenaren van panden worden periodiek gecontroleerd op naleving van de wettelijke voorschriften. Voorzover er drugs worden gevonden wordt er gehandhaafd" (einde citaat) komt u er niet. Het is volstrekt duidelijk dat het openstellen van deze winkels een aanzuigende werking op het drugstoerisme zal hebben, terwijl u dat juist wil bestrijden.
Het college maakt zichzelf ongeloofwaardig met haar eigen opstelling.
Courage en Credo worden op deze wijze ondergeschikt gemaakt aan de zondagopenstelling. Ik kan met niet voorstellen dat een partij als de VVD die Veiligheid als prioriteit nummer 1 gesteld heeft dit kan accepteren.

En dan voorzitter het voor de uitvoering van de Winkeltijdenwet belangrijkste onderdeel van deze besluitvorming

De toerismebepaling in de Winkeltijdenwet
Voorzitter, ik ga de argumenten die de SP fractie had bij het debat over de motie inzake de toerismebepaling van de SP en Groen Links in deze niet herhalen, maar het moet me wel van het hart dat ik in februari ervan overtuigd was dat hier sprake is van oneigenlijk gebruik, maar inmiddels weet ik het wel zeker.
U zet de minister van economische zaken niet op het verkeerde been zoals de heer Peters van Groen Links betoogd heeft, hier is sprake van regelrechte misleiding.
Eén van uw belangrijke argumenten om de toeristische aantrekkingskracht van Roosendaal te beargumenteren is het aantal overnachtingen. Voorzitter, de hotels zijn naar eigen zeggen voor 95% bezet voor zakelijke overnachtingen (niet vreemd overigens voor een grensstad met veel bedrijventerreinen in de omgeving).
De campings in Roosendaal worden gedurende het jaar door veel seizoenarbeiders en op andere wijze permanent bewoond. Ook dit heeft maar ten dele met toerisme te maken.
Het getal van 120.000 overnachtingen is volledig op drijfzand gebaseerd en kan eenvoudig onderuit gehaald worden.

Voorzitter, de gekunstelde wijze waarop de vergelijking met Almere als voorbeeld dient om toch maar vooral duidelijk te maken dat Roosendaal wel degelijk toeristisch perspectief heeft komt uitermate geforceerd over en maakt duidelijk dat er hier sprake is van puur resultaatvoetbal.
Met het op deze wijze gebruik willen maken van de toerismebepaling wordt Roosendaal waarschijnlijk het praktijkvoorbeeld zoals de wet niet bedoeld is bij de behandeling van de evaluatie van de winkeltijdenwet en het initiatiefwetsvoorstel van o.a. de SP en zal dit als een boemerang werken op het imago van Roosendaal.

Voorzitter, wat de milieuaspekten betreft kan de SP zich geheel vinden in het advies van de Milieu Advies Raad. Meer zondagopenstellingen betekenen meer autokilometers, fijnstof e.d. en zal derhalve een negatieve uitwerking hebben op het milieu.

Voorzitter,
Ik rond af:
De SP heeft altijd gezegd dat zij voorstander is van het huidige beleid m.b.t. de openstelling op zondag. Twaalf en niet meer en dat geldt voor heel Roosendaal inclusief Rosada.
Voorzitter, Roosendaal voldoet niet aan de belangrijkste eis om af te wijken van maximaal 12 koopzondagen, namelijk het voldoen aan de toerismebepaling.
De SP blijft derhalve bij het ingenomen standpunt en zal derhalve ook de ingediende amendementen niet steunen.

Omdat wij grote vraagtekens zetten bij de wijze waarop de besluitvorming tot stand gekomen is en het college functioneert als een facilitair bedrijf voor Rosada en het grootwinkelbedrijf wil de SP door het indienen van een motie van afkeuring zijn misnoegen uiten over de besluitvorming. Deze motie wordt mede ingediend door Groen Links

Dank u wel