Gemeenteraad neemt slecht besluit over koopzondagen

14 juni 2007

Gemeenteraad neemt slecht besluit over koopzondagen

Na een heftig besluitvormingstraject (zie artikelen op de website) is de kogel voorlopig door de kerk. Rosada mag 52 zondagen open zijn en winkels in de Binnenstad maximaal 15 (was 12) per jaar. Hiermee heeft volgens de SP wethouder Pelle precies bereikt wat hij wilde met steun van de collegepartijen PvdA, Roosendaalse Lijst en de VVD.

De prijs is echter hoog, zoals ik al betoogd heb in mijn eerste termijn tijdens het raadsdebat van 31 mei jl.

• De relatie tussen de gemeente en de plaatselijke ondernemers is ernstig verstoord. De ROF en het MKB hebben het overleg met de gemeente voor onbepaalde tijd opgeschort en overwegen juridische stappen.
  • Er is grote onenigheid met de regiogemeenten. Roosendaal zegt wel samen te willen werken maar neemt dit soort besluiten eigenhandig en dit stuit terecht op onbegrip bij de regiogemeenten. Hiermee zet de gemeente Roosendaal de samenwerking op het spel.
  • Er volgen juridische procedures. De stichting Keerpunt heeft het besluit inmiddels bij de kroon voor vernietiging voorgedragen en ook worden juridische stappen bij de rechtbank genomen vanwege het niet voldoen aan de randvoorwaarde, het toeristisch regime (zie website Keerpunt).
  • De kleine zelfstandigen waar de SP in de raad voor opgekomen is voelen zich in de kou gezet door de politiek.
  • Bewoners in de Binnenstad en Westrand hebben weinig vertrouwen in de uitkomsten van het besluit en vrezen (parkeer)overlast.
  • De Milieuadviesraad is bang voor de milieu gevolgen als gevolg van meer autoverkeer dus meer fijnstof.

Hiernaast is het zeer waarschijnlijk dat de Tweede kamer in het najaar een besluit zal nemen over de winkeltijdenwet en het zogenaamde toeristisch regime in het bijzonder.
Zowel de regeringspartijen (CDA,PvdA en CU) als SP en SGP, die een initiatief wetsontwerp ingediend hebben, willen af van het oneigenlijk gebruik van de toerisme bepaling in de wet.
De kans is groot dat de manier waarop de besluitvorming in Roosendaal (en omgeving) tot stand gekomen is breed uitgemeten zal worden als voorbeeld hoe het niet moet.

Ik denk dat deze muis nog een lange staart zal krijgen.

Peter den Hartog
Fractievoorzitter SP