Bezwaarcommissie van de gemeente maakt gehakt van besluit 52 koopzondagen

25 oktober 2007

Bezwaarcommissie van de gemeente maakt gehakt van besluit 52 koopzondagen

De onafhankelijke bezwaarschriftencommissie van de gemeente Roosendaal heeft het bezwaar van stichting Keerpunt gegrond verklaard om 52 koopzondagen toe te staan voor Rosada.
De SP fractie heeft inmiddels een interpellatiedebat aangevraagd voor de raadsvergadering van 1 november a.s.

Het advies van de commissie laat niets te wensen over en kraakt het besluit van het college. Nu de juridische grondslag ontbreekt om af te wijken van de toegestane 12 koopzondagen moet het besluit om 52 koopzondagen toe te staan voor Rosada en 15 voor de binnenstad van tafel. Hierover gaat de SP volgende week in debat met wethouder Pelle.

Onderstaand het interpellatieverzoek.

Geachte voorzitter,

De raad van de gemeente Roosendaal bijeen op 1 november 2007

De volgende vragen zijn o.a. onderwerp van interpellatie:

1. Is de wethouder met de SP van mening dat het advies van de Commissie van de bezwaarschriften niets aan duidelijkheid te wensen overlaat en daarmee de juridische onderbouwing om af te wijken van de toegestane 12 zondagen weg is?
  2. Is de wethouder met de SP van mening dat hiermee het besluit van het college van 8 juni 2007 terug gedraaid dient te worden doordat de juridische grondslag ontbreekt om af te wijken van de toegestane 12 koopzondagen.

Het college wordt verzocht deze vragen tijdens de interpellatie te beantwoorden en met de raad hierover in debat te gaan.

Toelichting:

Heden heb ik ontvangen het advies van de Commissie van de Bezwaarschriftencommissie inzake het bezwaar van de stichting Keerpunt en de heer Rens tegen het besluit van het college van 8 juni 2007 om uitvoering te geven aan het bij raadsbesluit van 31 mei 2007 gewijzigde artikel 5 van de verordening Winkeltijden.

In het advies worden de gebruikte juridische gronden om gebruik te maken van de uitzonderclausule van artikel 3, lid 3 onder a van de Winkeltijdenwet onderuit gehaald. Hiermee lijkt de basis weg onder het besluit om het gebied Rosada/de Stok 52 koopzondagen toe te staan..
Ook de uitspraak van de voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het bedrijfsleven die stelt dat de toeristische aantrekkingskracht niet in de open te stellen winkel mag liggen, is hierbij relevant.
Op grond hiervan kan geconcludeerd worden dat het college in februari 2007 op verkeerde gronden een weloverwogen besluit genomen heeft over de koopzondagen.
In de raadsmededeling van februari 2007 over de koopzondagen staat vermeld dat nader onderzoek verricht zou worden naar drie aspecten, te weten: juridische haalbaarheid, economische effecten op de (binnen)stad en de regio en de discussie rond de zondagsrust en de 24-uurs economie.
Nu de basis tot vrijstelling van het verbod om meer dan 12 koopzondagen aan te wijzen weg is kan gesteld worden dat de raadsmededelingen en het raadsvoorstel inzake koopzondagen na februari 2007 gebaseerd waren op onjuiste veronderstellingen. Gevolg hiervan is het kader zoals verwoord in het raadsvoorstel van 31 mei 2007 weggevallen is en het voorstel derhalve alsnog ingetrokken dient te worden.

Namens de SP fractie,
Peter den Hartog