Koopzondagencollege PvdA, RL en VVD gevallen

8 juli 2008

Koopzondagencollege PvdA, RL en VVD gevallen

Tijdens de laatste raadsvergadering op 7 juli is de coalitie PvdA, RL en VVD uit elkaar gevallen. Nadat de VVD een motie van wantrouwen tegen wethouder Buijs gesteund had hebben de andere twee coalitiepartijen het vertrouwen in de VVD opgezegd. Dat hebben ze niet in het openbaar tijdens een raadsvergadering gedaan, maar op een terras na de raadsvergadering van donderdag 3 juli jl.

Hiermee hebben de PvdA en de Roosendaalse Lijst de politieke crisis in Roosendaal bewust op de spits gedreven en dat heb ik gisterenavond onverantwoordelijk genoemd. Een motie van treurnis om dit gedrag af te keuren kreeg net niet de meerderheid, omdat Groen Links met de PvdA en de Roosendaalse Lijst tegen stemde. Een duidelijkere sollicitatie naar een wethouderspost is bijna niet denkbaar.
Anderhalf jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 heeft het koopzondagencollege een puinhoop achtergelaten. De 30 miljoen die ze op zouden halen uit Brussel, Den Bosch en den Haag is uiteindelijk uit eigen middelen gehaald. De tekorten stapelen zich op, veel voornemens van het college lopen vertraging op en er staan een aantal grote opgaven voor de deur (o.a. omleiding A58, nieuwbouw VMBO, herstructurering van verschillende wijken en doorontwikkeling van de organisatie).
Een motie om nu een onafhankelijk informateur een onderzoek te laten doen voor een nieuw college haalde het niet, omdat de PvdA persé de leiding in het formatieproces wil hebben hierbij gesteund door de Roosendaalse Lijst en Groen Links.
In de week van 14 juli zal de fractie een oriënterend gesprek hebben met de fractievoorzitter van de PvdA. Wij zullen onze eisen om deel te nemen aan een coalitie op tafel leggen en het is duidelijk dat wij in ieder geval de 52 koopzondagen voor Rosada terug willen draaien. Hiernaast hebben we tijdens de behandeling van de kadernota 2009 al aangegeven dat er meer geld moet naar armoedebeleid, jeugdbeleid, bewonersparticipatie en cultuur.
Het zal geen gemakkelijke opgave worden om een stabiel en wat ons betreft sociale coalitie te vormen, want de PvdA heeft duidelijk twee stromingen: de bestuurderskant van Paul Klaver en de meer authentieke, sociale lijn van Ludo Alberts.
Met de tweede kan de SP goed zaken doen en zijn afspraken te maken voor een socialer en beter Roosendaal.

Namens de fractie
Peter den Hartog