Onderwerp: concept nota Cannabisbeleid 2009

27 oktober 2008

Onderwerp: concept nota Cannabisbeleid 2009

Donderdag 23 mei jl. is de concept nota Cannabisbeleid 2009 verstuurd naar de leden van de gemeenteraad. De fractievoorzitters hebben de conceptnota woensdagavond onder embargo tot donderdag om 14.00 uur ontvangen.
Op bladzijde 6 onder Vervolg(procedure) wordt gesteld dat de Raadscommissie Bestuur in een besloten vergadering geraadpleegd is over de drie in de concept nota genoemde scenario’s. Ook wordt vermeld dat de raadscommissie de uitgangspunten, doelstellingen en wijzigingen van het beleid naar een nulbeleid onderschreven heeft.

Deze zinsnede bevreemdt de SP fractie. Ten eerste waren twee fracties (SP en D’66) om principiële redenen niet aanwezig en ten tweede neemt een commissie geen besluiten.
Helemaal bijzonder is deze mededeling nu in BN/deStem van vrijdag 24 oktober jl. gemeld werd dat naast D’66 en de SP ook de PvdA en Groen Links uitermate kritisch zijn op de beoogde beleid van de nul-optie met het sluiten van de gedoogde coffeeshops als gevolg.

De SP heeft donderdag jl. contact opgenomen met de griffie om een wijziging van deze zinsnede te bewerkstelligen. Dit is niet gebeurd en de misleidende tekst over de commissie Bestuur is blijven staan. Het lijkt er dan ook op dat hier sprake is van een bewuste misleiding door te suggereren dat alle politieke partijen op 17 juni jl. reeds ingestemd hebben met de nuloptie.

In dit kader wil de SP fractie de volgende vragen stellen:

1. Bent u het met de SP fractie eens dat er in een commissie geen besluiten genomen worden? Zo nee, waarom niet?
    2. Waarom wil de portefeuillehouder deze misleidende zinsnede niet wijzigen?
    3. Wilt u de zinsnede alsnog aanpassen en daarin aangeven dat de SP en D’66 niet aanwezig waren en dat de overige partijen geïnformeerd zijn over de uitgangspunten, doelstellingen en wijzigingen van het beleid naar een nuloptie? Zo nee, waarom niet?

Peter den Hartog
Namens de fractie van de SP