Voortvarende aanpak renovatie Dijkcentrum

12 februari 2009

Voortvarende aanpak renovatie Dijkcentrum

In BN/De Stem van heden (12 februari 2009) staat een artikel genaamd “Stevige impuls voor de Dijken”.
De inhoud van het artikel betreft voornamelijk de vervanging van het woonzorg-centrum Bloemschevaert door een complex van 284 woningen. Ook wordt ingegaan op plannen om het Dijkcentrum aan te passen aan de eisen van deze tijd.
Bij het laatste doet wethouder Jongmans naar het idee van de SP fractie een merkwaardige uitspraak en doet hij het adagium van dit college “Uitvoering voorop” naar ons idee geen goed.
Hij stelt dat de ondernemers van het Dijkcentrum met renovatieplannen rondlopen en dat zij eerst het debat over een mogelijke mega supermarkt afwachten.
Deze laatste opmerking bevreemdt de SP fractie daar de besluitvorming over de mega supermarkt duidelijk is

Op 25 september 2008 heeft de Gemeenteraad in het kader van de Detailhandelsnota het besluit genomen dat Super De Boer aan de Beethovenlaan een plan uitwerkt voor een uitbreiding op de huidige locatie en heeft een grote meerderheid van de Raad ervoor gepleit dat de uitbreidingsplannen in diverse wijkcentra voortvarend opgepakt dienen te worden, want aantrekkelijke wijkcentra zijn goed voor de leefbaarheid en het voorzieningenniveau in de wijken.

Tijdens een wijkbezoek van de Raad aan de wijk Kortendijk op 22 november 2008 (niet 29 oktober zoals het college stelt) heeft het Bewonersplatform en bewoners van Kortendijk hun zorgen uitgesproken over dreigende leegstand in het Dijkcentrum en werd aangedrongen op snelle ontwikkeling en renovatie van het Dijkcentrum. Een grote meerderheid van de aanwezige raadsleden heeft ook tijdens dit bezoek aangegeven dat het uitbreidingsplan van de Plus in het Dijkcentrum voortvarend opgepakt dient te worden. Dit plan kan nieuwe winkels aantrekken en dat maakt het Dijkcentrum aantrekkelijker en het voorkomt leegstand.

Het college van BenW geeft in een reactie op het verslag van het wijkbezoek aan dat de besluitvorming helder is nu Super de Boer een jaar de tijd krijgt om te onderzoeken of een uitbreiding aan de Beethovenlaan haalbaar is.

De SP fractie is van mening dat wethouder Jongmans een verkeerd signaal afgeeft door te suggereren dat er nog een debat gevoerd wordt over een mogelijke mega supermarkt. Wij pleiten ervoor dat de nu bekende uitbreidingsplannen in het Dijkcentrum, maar ook de Lindenburg en in wijkcentrum Tolberg, met grote voortvarendheid opgepakt worden en zijn van mening dat het College alles in het werk moet stellen dat de uitbreidingen zo snel als mogelijk, binnen bestaande regelgeving, uitgevoerd kunnen worden.

Wij hebben de volgende vragen:

1. waarom heeft de wethouder gelet op de besluitvorming in de Raad over de Detailhandelsnota en de mega supermarkt in het bijzonder tegenover BN/de Stem op z’n minst gesuggereerd dat er nog een debat is over de komst van een mega supermarkt?
    2. Is de wethouder het met de SP fractie eens dat de plannen voor een nieuw te bouwen supermarkt in het Dijkcentrum met grote voortvarendheid opgepakt dient te worden?
    3. zo nee, waarom niet?
    4. zo ja, wat gaat de wethouder doen om een snelle renovatie van het Dijkcentrum te bewerkstelligen?

Gaarne beantwoording van deze vragen in de commissie Samenleving van woensdag 18 februari a.s.

Namens de SP fractie,
Peter den Hartog