SP maakt zich zorgen over gang van zaken bij Sociale Dienst

25 maart 2009

SP maakt zich zorgen over gang van zaken bij Sociale Dienst

De SP fractie heeft vandaag een 24 uurs vraag gesteld over de gang van zaken bij de Sociale Dienst in Roosendaal. De laatste tijden krijgen we steeds meer klachten bij onze Hulpdienst van klanten van de Sociale Dienst die onheus bejegend worden, waarbij baliemedewerkers op een onprofessionele wijze omgaan met klant en dat ook nog voor iedereen hoorbaar in de wachtruimte.
Het artikel in BN/deStem van woensdag 25 maart, waarin gemeld wordt dat medewerkers bij de Sociale Dienst weggestuurd zijn nadat ze een vakbondsbijeenkomst bijgewoond hadden, is voor de SP fractie de bekende druppel.
Zeker in deze onzekere tijden, waarin steeds meer mensen noodgedwongen een beroep moeten doen op de Sociale Dienst is een klantgerichte en professionele houding van het personeel van groot belang.
Er lijkt binnen de Sociale Dienst een cultuur te ontstaan waarin leidinggevenden een steeds autoritairder gedrag gaan vertonen in de richting van medewerkers die dat vervolgens ventileren naar de klant toe.
De SP vraagt de wethouder om opheldering en verwacht ook stappen van het college om deze ontwikkeling een halt toe te roepen.

De 24 uurs vraag SP fractie heeft gesteld

Onderwerp: Gang van zaken binnen Sociale Dienst

De hulpdienst van de SP Roosendaal krijgt de laatste tijd veel klachten van klanten van de Sociale Dienst over de wijze waarop ze door medewerkers van de Sociale Dienst bejegend worden.
Voorbeelden hiervan zijn personeel die zich laatdunkend uitlaten over klanten wat iedereen in de wachtruimte kan horen en een klant die een aanvraag indient voor een aanvullende uitkering en nadat er eerst een nieuwe afspraak gemaakt is naar haar hoofd geslingerd krijgt: “bent u er nu al weer”.
Het artikel van 25 maart 2009 in BN/de Stem met als titel “Sociale Dienst onder vuur” bevestigt ons in het vermoeden dat er veel mis is binnen de Sociale Dienst.
Het lijkt erop dat er algemene fatsoensnormen overschreden worden.
De SP fractie vindt deze ontwikkelingen zeker in deze onzekere tijd, waarin meer mensen noodgedwongen een beroep op de Sociale Dienst moeten doen zeer zorgwekkend.
Er lijkt een sfeer te ontstaan waarin leidinggevenden autoritairder gedrag gaan vertonen in de richting van medewerkers, die hun onvrede vervolgens in gedrag ventileren naar de klanten toe. Een voor de SP fractie onaanvaardbare gang van zaken.
In het kader van klantgerichtheid dient er zeker nu veel aandacht te zijn voor een betrokken, betrouwbare en professionele houding naar de klant toe.

De fractie van de SP heeft de volgende vragen:

1. Klopt de inhoud van het artikel in BN/deStem? Zo ja, wat gaat u ondernemen in de richting van de verantwoordelijken hiervan binnen de Sociale Dienst?
    2. bent u bekend met het feit dat er steeds meer geklaagd wordt door klanten over het gedrag van baliemedewerkers? Zo ja, wat gaat u hieraan doen?
    3. Wilt u de commissie Samenleving informeren over de gang van zaken en de maatregelen die genomen worden?

Namens de fractie van de SP
Tineke Claessens
0165-541070