Positie bromfietsen en snorfietsen in Binnenstad

3 augustus 2009

Positie bromfietsen en snorfietsen in Binnenstad

Ondergetekende was zaterdag jl in de Binnenstad om te genieten van de autoluwe Binnenstad en ik moet zeggen het was heerlijk verpozen op de Oude Markt zonder het autoverkeer. Er kwam echter een andere ergernis voor in de plaats.
Tot twee keer toe ben ik bijna van de sokken gereden. Eén keer door een bromfietser zonder helm (snorfiets) en één keer door een bromfietser met helm.

Dit vestigde m’n aandacht op de positie van bromfietsen en snorfietsen in de Binnenstad. Tot mijn grote verbazing spreken de officiële verkeersborden aan de rand het autoluwe gedeelte van de Binnenstad elkaar in dit kader tegen. Bij zowel de Bloemenmarkt als de hoek Prinsensingel- Raadhuisstraat staat een bord, waarbij het inreisverbod niet geldt voor fietsen en bromfietsen. Ook staat er een bord dat bromfietsen net als vrachtwagens enkel tot 11.00 uur in mogen reizen.

Het rijgedrag van bromfietsers kan hierbij aanleiding geven tot gevaarlijke situaties, omdat bezoekers van de Binnenstad die zich in een autoluwe omgeving wanen dan ook minder kunnen opletten bij het oversteken met alle gevaren van dien.

De SP fractie heeft de volgende vragen:

1. wat is de verkeerstechnische positie van bromfietsers in de Binnenstad?
    2. wat is de verkeerstechnische positie van snorfietsen in de Binnenstad?
    3. bent u het de SP fractie van mening dat de borden bij de ingang van het autoluwe gedeelte op zijn minst verwarrend zijn? Zo nee, waarom niet en zo ja, wat gaat u daaraan doen?

Namens de SP fractie,

Peter den Hartog