1e termijn begroting 2010

3 november 2009

1e termijn begroting 2010

Durf te kiezen: Laat nieuwbouw Stadkantoor vallen.

De begroting voor 2010 ademt in alles de laatste begroting van een bestuursperiode uit. Het staat bol van het continueren van bestaand beleid en is voor het overige beleidsarm.

Terwijl de lange termijn financiële vooruitzichten bepaald niet rooskleurig te noemen zijn, blijft het college volharden in de ingeslagen weg namelijk: geen keuzes maken en de echte beslissingen overlaten aan een nieuw college.
De begroting ademt teveel de sfeer uit van het onder controle hebben met wat kaasschaafbezuinigingen links en rechts en te weinig op een open en transparante wijze de risico’s van voorgenomen beleid inzichtelijk maken. Wel wordt er vanuit gegaan dat er minstens tien miljoen euro bezuinigd moeten worden tot en met 2013, maar op geen enkele wijze wordt een richting aangegeven om deze bezuiniging te realiseren. Ontwikkelingen van het gemeentefonds zullen waarschijnlijk een nog grotere bezuiniging vanaf 2011 noodzakelijk maken, waarmee nog duidelijker en manifester wordt dat keuzes gemaakt moeten worden.
We kunnen niet blijven speculeren op de grondexploitatie van nieuwbouw projecten en zeker niet in een tijd dat de woningmarkt er beroerd voor staat en de vraag naar nieuwbouwhuizen dramatisch gedaald is.
Nieuwbouwprojecten als het Van Dregtplein en Spoorhaven zitten hiermee zwaar in de gevarenzone.
De zinsnede bij de conclusies van paragraaf 6 Grondbeleid: “Gezien het grote aantal ambitieuze bouwprojecten en een actievere grondpolitiek is het noodzakelijk te beschikken over een reserve van voldoende omvang. In het kader van de herijking van de nota grondbeleid zal gekeken worden naar de omvang van deze reserve” komt dan ook erg mager over.

Terwijl de belangrijkste randvoorwaarde voor het realiseren van de Majeure Opgaven het binnenhalen van subsidies is blijft het erg stil op de vlak. Nu in 2011 nog in totaal 13,5 miljoen aan nog binnen te halen subsidies geraamd is is de financiering wel erg op drijfzand gebaseerd. Al met al kunnen we na bijna vier jaar de conclusie trekken dat de uitgaven van twee colleges mede gebaseerd waren op het binnen halen van omstreeks dertig miljoen aan subsidies. De subsidies zijn nauwelijks binnen gekomen en op het uitgavenvlak is niets veranderd. Een gevolg is dat er een financiële wissel op de toekomst getrokken is en een nieuw college in april 2010 gedwongen is om keuzes te maken. De echte begroting van 2010 zal dan ook pas in juni 2010 vastgesteld worden.

Vorig jaar stelde de SP fractie al dat het college op financieel terrein wel erg een “wie dan leeft, dan zorgt”mentaliteit aanstraalde en dat wordt er bepaald niet minder op.
Terwijl de wethouder Financien bij diverse debatten met SP en D’66 regelmatig ontkende dat er de komende financieel bezuinigd moet worden stelt hij nu bij de presentatie van de begroting 2010 (bijna laconiek) dat er de komende jaren misschien wel structureel 15 miljoen bezuinigd moeten worden. Een verantwoordelijk college neemt dat dan meteen mee, maar niet dit college. Het blijft bij een constateringen en verder is het de zorg voor een in april 2010 nieuw te benoemen college van BenW.

Met nu al duidelijke onzekerheden in inkomsten of uitgaven wordt ook volstrekt geen rekening gehouden. Efficiencywinst vorming regionale belastingdienst is niet bijgesteld, terwijl de wethouder bij de bespreking van het collegeprogramma “Uitvoering voorop” aangaf dat de 6 ton wel erg optimistisch was.
Angstvallig stil houdt het college zich ook over de (mogelijke) financiële gevolgen van de bouw van de parkeergarage aan de Nieuwe markt. Er hoeft in de afrekening maar iets tegen te zitten (wat niet geheel ondenkbaar is) en we hebben een tekort in de rekening. Vasthouden aan een jaarlijks overschot van 2 miljoen euro is dan ook vooral de kop in het zand steken. Ook de opbrengsten van de grondexploitatie staat onder grote druk, maar niets over de risico’s. Onverantwoord wat de SP fractie betreft.

Nog enkele afzonderlijke thema’s

Nieuw Stadskantoor
Bij de planvorming over een nieuw te bouwen stadskantoor lijkt de raad inmiddels in een fuik terecht gekomen te zijn. Het begint er steeds meer op te lijken dat het college de samenwerking met het VMBO gebruikt om het besluit nog voor de verkiezingen onomkeerbaar te maken. De SP fractie vindt dit een zorgwekkende ontwikkeling. De gemeente Roosendaal kan een nieuw Stadskantoor alleen op financiële gronden niet dragen. Zeker nu er veel ontwikkelingen op komst zijn met meer fundamentelere keuzes op het gebied van samenwerking in de regio en met Bergen op Zoom in het bijzonder is een pas op de plaats veel verstandiger.
De SP fractie pleit dan ook voor een grondige renovatie van het huidige stadskantoor, waarmee met het creëren van flexibele werkplekken een ruimtewinst van 30% gehaald kan worden. De SP fractie zal hierover een motie indienen.

Cultuur
We kunnen na vier jaar PvdA, Roosendaalse Lijst en deels VVD en Groen Links beleid concluderen dat Roosendaal op cultureel gebied niet of nauwelijks vooruitgang geboekt heeft. Uren gedebatteerd over drie ton incidenteel voor cultuur en op enkele cosmetische verandering op het Tongerloplein na is er nauwelijks nog iets van terecht gekomen. Door een gebrek aan visie van zowel het college als een meerderheid van de raad zijn de kansen om van de Sint Jan een toonaangevende cultuurkerk voor alle Roosendalers te maken met een landelijke uitstraling om zeep geholpen.
Plannen om het Tongerloplein en omgeving te ontwikkelen zijn er wel, maar zullen in de nieuwe raadsperiode pas tot besluitvorming komen. Voor 2010 is daar geen geld voor.

Speelgelegenheden voor kinderen
De SP krijgt steeds meer signalen uit de wijken dat de er niet overal voldoende speelgelegenheden zijn en dat sommige speeltoestellen wel erg plompverloren op grasveldjes geplaatst zijn zonder hekwerken met de nodige gevaarlijke situaties als gevolg. Zeker in kinderrijke wijken dienen voldoende en goede speelgelegenheden voor kinderen tot 12 jaar aanwezig te zijn. Bezuinigen op onderhoud is dan ook een verkeerd signaal en gaat leiden tot achteruitgang.
De SP fractie pleit ervoor dat er eerst een onderzoek gedaan wordt naar de noodzaak en aanwezigheid van speelgelegenheden in wijken en dorpen. Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor de platforms en wijkraden.
Besluitvorming kan dan in 2010 plaats vinden, waarbij een begrotingswijziging mogelijk is. Dan zal ook blijken of de bezuiniging op onderhoud mogelijk is. Een motie met deze strekking zal door de SP ingediend worden.

Armoedebeleid
Het college heeft in deze periode veel werk proberen temaken van het armoedebeleid. Onder het motto: “we gaan de armoede achter de voordeur opzoeken en mensen wijzen op hun mogelijkheden” zijn de STA (Samen Tegen Armoede) teams ingericht. Ronduit teleurstellend is het dat het college in het geheel niet aan kan geven wat de werkelijke effecten zijn van het beleid.
Ook hier is wel duidelijk wat het extra gekost heeft maar de (maatschappelijke) opbrengsten zijn niet duidelijk. Ondertussen neemt de werkeloosheid toe en gaan de komende periode veel mensen noodgedwongen een beroep doen op de bijstand.
De Voedselbanken geven aan dat de vraag alleen maar toeneemt en dat is nou precies wat we deze vier jaar tegen wilden gaan.
De zoektocht naar armoede zal geïntensiveerd moeten worden. De SP fractie overweegt een motie om dit te concretiseren.

WVS groep
Er bereiken de SP in de laatste maanden alarmerende berichten over de ontwikkelingen binnen de WVS groep. Het werken van mensen met een arbeidshandicap in een beschermde omgeving wordt steeds meer een illusie.
De oorspronkelijke doelstellingen van de beschutte werkplaats staan onder druk. De economische recessie heeft er mede voor gezorgd dat het aanbod van werk aan de WVS groep op onderdelen terug loopt en dit op een moment dat het aantal mensen dat via de WVS groep een beroep doet juist toeneemt. Wij gaan er vanuit dat de gemeente in het bestuur van de WVS aandacht blijft geven aan het sociaal beleid van de WVS groep en de menselijke maat hoog op de agenda blijft houden.

Concluderend kan net zoals bij de begroting voor 2009 gesteld worden dat wederom geen keuzes gemaakt worden. De rekening van het beleid van de laatste vier jaar wordt bij een toekomstig college gelegd.
Politiek voeren is vooruit zien, maar dat is bij deze begroting in het geheel niet het geval. Een nieuwe raad zal in juni 2010 de echte begroting van 2010 vast gaan stellen bij de bespreking van het collegeprogramma 2010-2014.
Deze begroting is hiermee verworden tot een staatsrechterlijk formeel ritueel waar de SP fractie zijn goedkeuring niet aan kan geven.

Namens de fractie van de SP,
Peter den Hartog