24uursvraag Bredaseweg 77

12 januari 2010

24uursvraag Bredaseweg 77

De SP fractie heeft vragen gesteld aan het college naar aanleiding van een artikel in BN/deStem over de bouw van een appartementencomplex aan de Philipslaan.
Het lijkt erop dat de gemeente onvoldoende gecommuniceerd heeft met de bewoners wardoor ze ernstig in hun belangen geschaad zijn. Ook houdt de gemeente zich niet aan de eigen regels om bij dit soort bouwprojecten voldoende compensatie biedt voor parkeergelegenheid.

24-uursvraag SP fractie

Betreft: handelen gemeente bij bouw appartementencomplex Philipslaan

Met verbazing heeft de SP fractie het artikel “Bewoners met de rug tegen de muur” in BN/deStem van 12 januari 2010 gelezen.
In het artikel worden door de bewoners van Bredaseweg 77 een aantal uitspraken gedaan over het handelen van de gemeente die de nodige vragen oproept.

In het artikel wordt gesuggereerd dat er eerst een ander plan dan het huidige was waarbij een projectontwikkelaar zich aandiende voor het huis en dat de gemeente de bewoners gezegd zou hebben dat er geen plannen meer waren en dat men gerust verder kon gaan met de bouw. Ook wordt door de bewoners aangegeven dat ze bij toeval achter de huidige plannen gekomen zijn.

In een reactie van de gemeente wordt aangegeven dat de ingediende bezwaren niet ontvankelijk verklaard zijn op een parkeervoorziening na. Dit laatste komt vaker voor en hier lijkt wel een patroon in te zitten (Prinsenhof, Florahof).

De SP heeft de volgende vragen:

1. klopt de lezing van de bewoners dat er eerst en ander plan ingediend is door een projectontwikkelaar?
2. zo, ja waarom is dit plan niet uitgevoerd?
3. klopt de lezing van de bewoners dat er niet met de bewoners gecommuniceerd is over het nieuwe plan?
4. zo ja, waarom is er niet gecommuniceerd?
5. waarom is er goedkeuring voor het huidige project gegeven, terwijl er onvoldoende compensatie voor parkeervoorzieningen gerealiseerd zijn?
6. wat is de reden van het feit dat de gemeente regelmatig door de rechter terug gefloten wordt als het gaat over een compensatie aan parkeervoorzieningen?
7. waarom houdt de gemeente zich niet aan de door haar zelf opgestelde regels?

Hierbij het verzoek om deze 24-uursvraag te beantwoorden in de commissie Ruimte van donderdag 14 januari a.s.

Namens de SP fractie
Peter den Hartog en Kjell Hiep