SP stelt vragen aan college over Bewonersenquête 2009 en eenzijdige “goed nieuwsshow” in de Roosendaalse Bode

8 februari 2010

De SP fractie is niet te spreken over de wijze waarop het college de Bewonersenquête 2009 presenteert en in de maand februari de Roosendaalse Bode gebruikt om louter hoogtepunten te presenteren van de collegeperiode. Op kosten van de Burger wordt hiermee op een “goedkope” manier campagne gevoerd voor de huidige coalitiepartijen.

Het college had het lef moeten hebben om zich publiekelijk bij de raad te verantwoorden. Dan hadden de fracties daar een mening over kunnen geven in een openbar debat. Nu is het een eenzijdige goed nieuws show, waarbij erg selectief gewinkeld wordt in de eigen doelstellingen en geboekte resultaten. Voor de SP fractie een dikke onvoldoende waard.

24-uursvraag SP fractie

Betreft: Verantwoording college in de Roosendaalse Bode en Bewonersenquête 2009

Het college van BenW blikt in de maand februari 2010 in de Roosendaalse Bode terug op de huidige bestuursperiode door het benoemen van de hoogtepunten. Het heeft er volgens de SP fractie alle schijn van dat het college hiermee op kosten van de belastingbetaler op een goedkope wijze PR voor zichzelf bedrijft.
Ook het feit dat alleen over hoogtepunten gesproken wordt en geen enkele kritische reflectie op het eigen handelen gepresenteerd wordt getuigt van een weinig objectieve blik op het eigen functioneren en het lijkt hiermee een goedkope PR activiteit voor de partijen die het huidige college vormen.
De SP is van mening dat het college zich voor 1 januari 2010 had moeten verantwoorden aan de Raad over het gevoerd beleid dan was het mogelijk geweest om in een openbaar debat hierover van gedachten te wisselen. Nu is het slechts een door de Roosendaalse burger betaalde bijdrage aan de campagne van de coalitiepartijen.
Dit geldt naar de mening van de SP fractie ook voor de wijze waarop het college omgegaan is met de Bewonersenquête 2009. Er wordt nogal selectief gewinkeld in de resultaten, waardoor het college in het boekwerkje dat uitgebracht is en veel te positieve uitslag presenteert. Ook dit getuigt van weinig objectiviteit.
Een belangrijke doelstelling van het college was in deze periode de zogenaamde zevensprong (het cijfer dat de bewoners in 2009 geven aan het onderhoud van het openbaar groen, het onderhoud van de verhardingen en de kwaliteit van de leefomgeving). Over het uiteindelijke resultaat wordt echter in het geheel geen verantwoording afgelegd wat op zijn minst de indruk bevestigt dat het college vooral de eigen stoep aan het schoonvegen is met zowel de verantwoording in de Roosendaalse Bode als de verantwoording over de Bewonersenquête 2009 en zich niet verantwoordt over de in 2006 en 2008 gestelde doelen en de mate waarin ze al dan niet verwezenlijkt zijn.
Ook over de tevredenheid over het Gemeentebestuur was een concrete doelstelling geformuleerd, namelijk een 7 in 2009. In de Bewonersenquête wordt wel gemeld dat het resultaat een 6 is, maar er wordt niet bij vermeld dat hiermee een doelstelling niet gehaald is en de mogelijke redenen daarvoor.
De SP is van mening dat het van weinig integriteit getuigt door ze selectief in te gaan op de eigen prestaties en geeft het college een dikke onvoldoende voor de wijze waarop de eigen prestaties aan de bewoners gepresenteerd worden.
Het College behoort verantwoording af te leggen aan de Raad, die dan in het openbaar een mening kan geven over het gevoerde beleid, de doelstellingen en de feitelijke resultaten. Zo hoort de plaatselijke democratie te werken, maar kennelijk ontbreekt het lef en het vertrouwen bij het college om dat op een open en integere manier te doen.

De SP heeft de volgende vragen:

1. Bent u met de SP fractie van mening dat het College in eerste instantie aan de Raad verantwoording dient af te leggen over het gevoerde beleid in de bestuursperiode?
    2. zo nee, waarom niet?
    3. wat zijn de redenen van het college om op de hierboven beschreven wijze verantwoording af leggen in de Roosendaalse Bode?
    4. wordt er in de komende edities van de Roosendaalse Bode ook nog aandacht besteed aan de doelstellingen die niet gehaald zijn en waarom?
    5. waarom wordt in de Resultaten van de Bewonersenquête 2009 geen aandacht besteed aan de beoogde cijfers die het College zich in 2006 (en herbevestigd in 2008) ten doel stelde voor 2009?
    Hierbij het verzoek om deze 24-uursvraag te beantwoorden in de commissie Bestuur van dinsdag 9 februari 2010

Namens de SP fractie Peter den Hartog