College wil nieuwbouw Stadskantoor doorzetten ondanks uiterst kritisch rapport

30 maart 2010

College wil nieuwbouw Stadskantoor doorzetten ondanks uiterst kritisch rapport

Uit de contra-expertise is gebleken dat de investering in het nieuwe stadskantoor ca. 15% duurder zal zijn als waar het College in het raadsbesluit van december 2009 van is uitgegaan. Het nieuwe stadskantoor gaat op basis van de nieuwe berekeningen ruim 42 miljoen euro kosten, dat is bijna 5 miljoen euro meer dan op basis van de eerdere College-berekeningen.

Uit de contra-expertise is bovendien gebleken dat ook de exploitatie van het nieuwe stadskantoor niet budgettair neutraal zal zijn. Dat is wel wat het College steeds aan de Raad heeft gemeld. In de contra-expertise wordt gesteld dat “ het onwaarschijnlijk lijkt dat er op grond van de opwaarts bijgestelde investeringskosten sprake kan zijn van een budgetneutrale herhuisvestingsoperatie”.

Het College heeft de raad vandaag gemeld toch door te gaan met de nieuwbouw van het stadskantoor, ondanks dus de hogere investeringslasten, en ondanks de hogere jaarlijkse exploitatielasten. De reden is duidelijk: het College heeft het nieuwe stadskantoor nodig om het project Stadsoevers van de grond te kunnen krijgen.
Overigens mag een demissionair college niet eens zo’n verstrekkend besluit nemen.

Het College neemt hiermee grote risico’s die uiteindelijk zullen worden afgewenteld op de Roosendaalse burger. De SP is benieuwd hoe de fractie die onderhandelen over een coalitie dit rapport beoordelen. Voor de Roosendaalse Lijst had de nieuwbouw van een Stadskantoor geen prioriteit en het moest in ieder geval budget neutraal zijn en het CDA twijfelde ook voor de verkiezingen en vroeg een “second opinion” onderzoek aan.
Indien deze partijen zichzelf en de kiezer serieus nemen komen ze nu terug op het raadsbesluit van december 2009 en steunen de SP in zijn standpunt dat er een brede heroverweging plaats moet vinden voor alle grote projecten de komende jaren inclusief Spoorhaven en het Stadskantoor.

Ook is nu duidelijk dat de SP ten onrechte niet meer bij de onderhandelingen voor ene nieuw college betrokken is. We zijn nota bene afgewezen vanwege ons standpunt over een nieuw Stadskantoor en nu zit de enige partij die onvoorwaardelijk achter een nieuw Stadskantoor staat (Groen Links) nog steeds achter de onderhandeltafel.

De SP zal zo snel als mogelijk een raadsdebat voeren over het rapport en de conclusies.