Referendum: Bevolking van Roosendaal zegt nee tegen nieuwbouw stadskantoor.

14 juni 2010

Referendum: Bevolking van Roosendaal zegt nee tegen nieuwbouw stadskantoor.

De uitslag van het door de SP georganiseerde referendum over de nieuwbouw van het stadskantoor is absoluut eenduidig: De bevolking heeft totaal geen behoefte aan dit project, 98,5% van de Roosendalers zegt Nee. We kunnen onze volksraadpleging die rond de dag van de verkiezing van de Tweede Kamer - 9 juni- werd georganiseerd een succes noemen. Op een kleine 18.000 oproepen door heel Roosendaal verspreid, kregen we een totaal respons van 1737. Dat is 9,6% en volgens marketing deskundigen een heel behoorlijk resultaat. Maar veel meer aansprekend is de verhouding “ja stemmers” versus de “nee stemmers”.

We hebben de mensen immers niet opgeroepen hun steun te betuigen voor ons standpunt maar ze uitgenodigd hun mening aan ons te melden. De mensen hadden de keuze ja of nee. Slechts 26 van de totaal 1737 vulde ja in, 1,5%. Een overdonderende meerderheid van 1711, 98,5% vulde nee in.
Dat signaal lijkt ons door een democratisch orgaan als een gemeenteraad niet te negeren.
We zullen dit resultaat op een geschikt moment aan het gemeentebestuur overhandigen en hun vragen om een reactie. De SP kan zich niet voorstellen dat de gemeenteraad als volksvertegenwoordiging dit signaal naast zich neer zal kunnen leggen.
Zoals al eerder werd gemeld hadden we liever gehad dat er door het gemeentebestuur over deze heikele kwestie een echt officieel referendum zou zijn gehouden. Maar het gemeentebestuur wilde niet, was men soms bang dat de uitslag voor hun negatief zou zijn? Je zou het bijna gaan denken. Nadat het gemeentebestuur dus eerst weigerde om zelf een referendum te organiseren werkte ze vervolgens niet echt mee met de door de SP opgezette volksraadpleging. Graag hadden we namelijk gehad dat de kiezers op de stembureaus hun referendumkaart hadden kunnen inleveren. Dat werd echter door de burgemeester geweigerd. Daardoor konden de mensen alleen bij de verzameladressen in de wijk terecht. Van leden van diverse stembureaus kregen we dan ook te horen dat veel kiezers teleurgesteld waren dat ze voor het referendum niet op het stembureau terecht konden. Het had de respons aanzienlijk kunnen vergroten als dat wel had gekund. Maar ondanks die tegenwerking van de gemeente is het referendum toch een geslaagde volksraadpleging te noemen. En in ieder geval is de uitslag 98,5% tegen 1,5% voor een overduidelijk signaal.