Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

28 juli 2010

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

Het heeft even geduurd, maar het college van burgemeester en wethouders (B enW) heeft nu ingezien dat bij toekomstige bezuinigingen alle projecten in ogenschouw genomen moeten worden en dus ook Stadsoevers met het Nieuwe Stadskantoor.
In december 2009 heeft de SP fractie een motie ingediend dat de besluitvorming over de bouw van een nieuw stadskantoor over de verkiezingen van maart 2010 heen getild moest worden. Bijna hooghartig werd deze motie door het college, maar ook door de andere fracties in de gemeenteraad afgewezen.
Ook toen in januari van dit jaar duidelijk werd dat er veel bezuinigd moet gaan worden bleven de partijen volharden in hun standpunt; “De SP moest niet zo moeilijk doen, er was toch een democratisch besluit genomen” werd gezegd..

Toen het een aantal partijen vlak voor de verkiezingen iets te heet onder de voeten werd deden diezelfde partijen (in het kader van de verkiezingen) net of ze eigenlijk ook tegen de bouw van een nieuw stadskantoor waren door dat te verpakken in een onderzoek dat pas na de verkiezingen klaar was.
Ondanks een vernietigend rapport draaiden de fractie na de verkiezingen weer als een blad aan de boom om en werd onder andere de SP buiten de coalitieonderhandelingen gehouden vanwege ons standpunt over een nieuw Stadskantoor.
Het is zelfs zover gegaan dat een verzoek om te interpelleren en een verzoek voor een extra raadsvergadering van de SP botweg door de coalitiepartijen geweigerd werd. Ze wilden (of durfden?) niet met de oppositie in debat en toonden zich daarmee een stelletje monistische angsthazen.

Gelukkig heeft in ieder geval het college nu ingezien dat alle (prestige) projecten meegenomen moeten worden in de beoordeling of en hoeveel er bezuinigd moet worden.
Overigens heeft de SP er in de Gemeenteraad voor gepleit dat de partijen die in de Tweede Kamer vertegenwoordigd zijn vooral moeten lobbyen dat er ze weinig mogelijk bezuinigd moet worden op gemeenten. We moeten oppassen dat we de sociale infrastructuur bij gemeenten (thuiszorg, bijstand etc. ) niet kapotbezuinigen met alle negatieve consequenties van dien.
De SP fractie heeft na het zomerreces een stevig appeltje te schillen met het college en de coalitiepartijen. We gaan de besprekingen over toekomstige bezuinigingen met veel vertrouwen en open vizier in en zullen ons houden aan de beloften die we aan de kiezers gedaan hebben:

1. investeren in wijken en dorpen
    2. armoedebeleid en sociaal beleid blijven overeind staan
    3. meer betaalbare huurwoningen en minder koopwoningen
    4. jeugdbeleid
    5. een brede overweging van alle majeure opgaven in tijd en geld

Nu de gemeenteraad tijdens het reces bijna dagelijks geconfronteerd wordt met tegenvallers (zie artikel over ZuidOostKwartier) zullen het na de zomer pittige ebatten worden in de Raad. Ook de collegepartijen (Roosendaalse Lijst, PvdA, CDA en Groen Links) moeten met de billen bloot en hun ware gezicht tonen.
Namens de SP fractie,Peter den Hartog