Referendumresultaat nieuwbouw Stadskantoor aangeboden aan burgemeester mevrouw H Huijbregts.

19 juli 2010

In een open en in goede sfeer verlopen gesprek zijn de ruim 12 honderd retour gekomen referendum kaarten aan burgemeester Huijbregts overhandigd. Ze nam het resultaat van het door de SP georganiseerde referendum in ontvangst in haar functie van voorzitter van de gemeenteraad. Daardoor kan ook de raad weer opnieuw over de kwestie debatteren. En dat zal ze zeker doen gezien ook de commotie die in de laatste raadsvergadering ontstond toen de meerderheid van de raad het SP fractie voorzitter Peter den Hartog niet toestond een debat te voeren over de nieuw naar buiten gekomen tegenvallende cijfers.

SP voorzitter Hugo Polderman maakte in het gesprek met burgemeester Huijbregts duidelijk dat er naast de wat geblokkerde verhoudingen in de raad nog een ander probleem op haar bordje als raadsvoorzitter ligt: Het feit dat de mening van de meerderheid van de raad in de verste verte niet overeenkomt met de mening van de grote meerderheid van de bevolking. Uit ons referendum bleek immers dat maar liefst 98,5 % van de mensen vindt dat dat nieuwe stadskantoor er niet hoeft te komen terwijl de meerderheid van de volksvertegenwoordiging, de gemeenteraad , er totaal anders over denkt. Dan is de vraag of we nog mogen spreken over een echte volksvertegenwoordiging. Mevrouw Huijbregts liet tijdens het gesprek merken dat ze dar probleem herkende. Aan haar om er in haar rol van “passsant” zoals ze het zelf haar tijdelijk burgemeestersambt omschreef hier iets mee te doen. In ieder geval zegde ze toe de boodschap door te geven.

Fotobijschrift:

De aangeboden twee stapels antwoordkaarten. Links voor rechts tegen.