Rapport naar onderzoek over drugsoverlast in West-Brabant moet openbaar gemaakt worden

4 augustus 2010

De SP fractie heeft vandaag vragen gesteld aan de portefeuillehouder openbare orde en veiligheid over het openbaar maken van een onderzoek naar drugsoverlast in west-brabant. In een artikel op de website van Binnenlands Bestuur wordt vermeld dat het rapport in mei 2010 vastgesteld is en in beslotenheid besproken is door het regionaal college van de politieregio Midden- en West-Brabant. De SP fractie wil weten wanneer het rapport openbaar gemaakt wordt en, indien de portefeuillehouder het rapport niet openbaar wil maken wat de redenen daarvoor zijn.

Een voor de regio zo belangrijk onderwerp voor alle plaatsen en niet allen Bergen op Zoom en Roosendaal dient in de openbaarheid besproken te worden. Niet openbaar maken voedt allen maar de gedachte dat er iets verborgen gehouden moeten worden en als de in het artikel genoemde conclusie klopt dat de handel in harddrugs toegenomen is dan is dat een ernstig feit en klopt de conclusie dat het sluiten van de coffeeshops in Roosendaal en Bergen op Zoom ook een keerzijde heeft. Indien we echt wat willen maken van samenwerking in de regio dan is het van groot belang om in alle openheid over o.a. de gevolgen van het sluiten van de coffeshops voor Roosendaal en bergen op Zoom te spreken en daarbij horen ook de gevolgen voor de rest van de regio.

Raadsvraag SP fractie

Betreft: Openbaar maken rapport Fränzel over drugsoverlast in West-Brabant

Op de website van Binnenlands bestuur stond op dinsdag 3 augustus jl. en artikel met als titel: “Commissie drugsoverlast maakt rapport niet openbaar”.
Het betreft hier een onderzoek naar drugsoverlast in West-Brabant dat volgens het artikel in mei 2010 vastgesteld is en waarover het regionaal College van de Politieregio Midden- en West-Brabant in beslotenheid vergaderd heeft.

In de gemeenteraad van Roosendaal is de laatste jaren veelvuldig gesproken over de problematiek van de drugsoverlast, waarmee het één van de belangrijkste thema’s van de laatste jaren is.
De toenmalig burgemeester Marijnen heeft op door raadsleden gestelde vragen over toename van illegale handel in het openbaar gebied diverse malen betoogd dat de overlast verminderd is en dat er voldoende inzet van politie voorhanden is.
Het verbaast de SP fractie dat er kennelijk een onderzoek naar de drugsoverlast gehouden is en dat de raad hier op geen enkele manier in gekend is. Het feit dat het onderzoek (nog) niet openbaar gemaakt is maakt voedt het idee dat er schijnbaar conclusies in staan die het regionaal college van de Politieregio liever niet openbaar gemaakt wil hebben.

Naar de mening van de SP fractie is het juist van groot belang om in de regio in alle openheid te spreken over de gevolgen van de sluiting van de coffeeshops in Roosendaal en bergen op Zoom voor deze steden, maar natuurlijk ook voor de gevolgen in de regio. Het kan naar onze mening niet zo zijn dat we enerzijds de mond vol hebben over het belang van regionale samenwerking en anderzijds op het gebied van drugsoverlast solistisch optreden.

De SP heeft meermalen gewaarschuwd voor het waterbedeffect en de gevolgen van de sluiting van de coffeeshops voor de illegale handel. Het in openheid bespreken van een onderzoek hiernaar is daarbij van groot belang. Om dit rapport te bespreken zal het eerst openbaar gemaakt moeten worden.

De SP fractie heeft de volgende vragen:

1. Is het college cq. de portefeuillehouder voornemens om het in mei 2010 vastgestelde rapport openbaar te maken en wanneer?
    2. zo nee, waarom niet?

Namens de SP fractie