Keuze locatie woonvoorziening drugsverslaafden

21 oktober 2010

Keuze locatie woonvoorziening drugsverslaafden

In de commissie samenleving is gisteren uitgebreid gesproken over de keuze van een locatie voor een woonvoorziening voor drugsverslaafden. Het College wil een dergelijke voorziening realiseren op de hoek Burgemeester Freijterslaan/Wouwseweg. Ada Oudhof heeft namens de SP-fractie gisteren aangegeven dat de raad veel te weinig tijd heeft gekregen om zich hier een oordeel over te vormen. En dat ook de buurtbewoners zich overvallen hebben gevoeld door de beslissing van het College. Ada heeft gepleit voor uitstel van de beslissing. De buurtbewoners hebben dan meer gelegenheid om zich te laten horen en om informatie te krijgen over de doelgroep en de voorziening. Draagvlak proberen te creëren, het oprichten van een Buurt beheergroep, luisteren naar de buurtbewoners is naar de mening van de SP op dit moment belangrijker dat nu overhaast een beslissing te nemen. De andere raadsfracties waren het met de SP eens om de beslissing uit te stellen . Zie hierna het betoog van Ada gisteren in de commissie.

Locatiekeuze woonvoorziening drugsverslaafden/cie samenleving 20 oktober 2010

1e termijn SP-fractie

Het onderwerp van een locatiekeuze voor een woonvoorziening voor drugsverslaafden is gevoelig. Het raakt vele burgers in deze stad direct en dan met name de omwonenden van de locatie.
.
De SP-fractie vindt daarom dat de raad hier heel zorgvuldig mee moet omgaan. De raad beslist voor veel mensen die hier mee te maken hebben over een zeer moeilijk onderwerp en het is dus noodzakelijk dat de selectie van de aan te wijzen locatie zeer zorgvuldig tot stand komt, dat daarbij alle pro’s en contra’s goed tegen elkaar zijn afgewogen. En dat de betreffende buurtbewoners daar intensief bij betrokken zijn. De SP fractie meent dat dit tot nu toe te overhaast gebeurt.

Gisteravond hebben de raadsleden nog stukken ontvangen. Belangrijke en omvangrijke nota’s. Het is onmogelijk om met inachtneming van alle relevante stukken en opvattingen in de korte tijd die ons gegeven is te bepalen of de locatie Wouwseweg de juiste locatie is. Daar is meer tijd voor nodig.

Die overhaastheid heeft zich ook ten aanzien van de omwonenden voorgedaan. Die hebben in september te horen gekregen dat hun wijk was gekozen en in november zou alles al definitief zijn. Die periode is naar de opvatting van de SP-fractie ook voor de buurtbewoners veel te kort.

Dat alles overwegende stellen wij dus voor om de beslissing niet in november te nemen, maar op een later tijdstip. De raad kan dan weloverwogen een keuze maken. Dat is nu nog niet het geval.

Verder wil ik dan nog wel graag een aantal inhoudelijke opmerkingen maken over deze raadsmededeling. Ik wil daarbij drie punten aan de orde stellen, namelijk de woonvoorziening in relatie met het drugsbeleid, de totstandkoming van de locatiekeuze en de communicatie met de omwonenden..

In Roosendaal is gekozen voor een repressief drugsbeleid. De gekozen ideologie van de burgemeester en het college is: verbied het, maak het onmogelijk en het probleem is opgelost. Controle en beheersing werden veranderd in verbieden en tegenhouden. De SP heeft steeds gesteld dat dit niet zou werken. Dat het zou leiden tot verplaatsing van de overlast naar de wijken. Dat ook de criminaliteit zou uitwaaieren. De SP heeft daar steeds voor gewaarschuwd en ook gelijk in gekregen. Wij zijn er nog steeds voor om voor de lokale gebruiker een gecontroleerde voorziening te organiseren.

Dat repressie niet helpt, blijkt ook wel uit het feit dat we nu in Roosendaal een voorziening voor uitbehandelde drugsverslaafden gaan openen. De SP is daar een voorstander van. Wij menen dat wij als stad ook onze verantwoordelijkheid moeten nemen en daar niet de buurgemeenten voor kunnen laten opdraaien.

Dat brengt mij op de locatiekeuze. Iedereen begrijpt dat dit lastig is. Niemand zit te wachten op een dergelijke voorziening in zijn achtertuin. De wethouder heeft aangeven op basis van voortschrijdend inzicht geen drie mogelijke locaties te hebben gepresenteerd. Dit om te voorkomen dat er een onderlinge concurrentie tussen de drie buurten zou ontstaan. De SP-fractie heeft daar wel begrip voor. Postief is dat zowel voor- als tegenstanders van locatie Wouwseweg aangeven de noodzaak te zien van een woonvoorziening voor drugsverslaafden.
Of de Wouwse weg de geschiktste locatie is, vindt de SP fractie nog te vroeg om daar een oordeel over te hebben. Daar is meer tijd voor nodig.

Dat brengt mij bij het laatste punt, namelijk de communicatie. De buurtbewoners hebben aangegeven zich overvallen te voelen. Het valt hen logisch, ondanks alle voorinformatie die gegeven is, rauw op hun dak. Zij hebben het gevoel met een voldongen feit te zijn geconfronteerd. En ook nauwelijks de tijd te hebben gekregen om de consequenties te doorzien, dan wel daar nog invloed op te kunnen uitoefenen. Eind september geconfronteerd worden met zo iets belangrijks, waar dan begin november een besluit over moet vallen, is volgens de SP ook een te snel gelopen proces. De SP-fractie is het met de buurtbewoners eens dat er meer tijd nodig is om te komen tot een besluit. Buurtbewoners moeten voldoende de gelegenheid hebben om zich te laten horen en om informatie te krijgen over de doelgroep en de voorziening. Draagvlak proberen te creëren, het oprichten van een Buurt beheergroep, luisteren naar de buurtbewoners is naar de mening van de SP op dit moment belangrijker dat nu overhaast een beslissing te nemen.

Ada Oudhof, SP-fractie