Wantrouwen en drijfzand

14 januari 2011

Wantrouwen en drijfzand

Raadsvergadering over woonvoorziening drugsverslaafden en de nieuwbouw stadskantoor legt grote kloof tussen bestuur en burger bloot.
Op de zogenaamde beeldvormende raadsvergadering van donderdag 13 januari kwamen slechts twee onderwerpen aan de orde: de keuze van de lokactie Wouwseweg/Freijterslaan voor een woonvoorziening voor drugsverslaafden en het nieuwste plan van Burgemeester en wethouders voor de bouw van een nieuw stadskantoor in de eveneens nieuw te bouwen wijk Stadsoevers.

Voor het eerste onderwerp hadden zich een reeks insprekers uit de betreffende buurt gemeld. Dat de buurt tegen de komst van een dergelijke voorziening is, is niet zo verwonderlijk. Er is vrees dat de negatieve effecten van een dergelijke woonvoorziening groter zullen zijn dan de mogelijke positieve. Als negatieve effecten worden verwacht: overlast van drugsgebruik, dealers inde buurt, allerlei ongure typen en een aanzuigende werking van drugsgebruikers in de buurt. De door gemeente genoemde positieve effecten zoals meer politie aandacht voor de buurt, inschakeling van de drugsverslaafden bij schoonmaakwerk in de buurt, hebben de bewoners niet kunnen overtuigen.

Het meest opvallend bij deze kwestie is echter het grote gebrek aan elk vertrouwen van bewoners in hun gemeentebestuur. Per definitie is wat de gemeentewoordvoerders zeggen te wantrouwen. Het is zij -bestuur- tegen wij -bewoners. Dat een dergelijk groot wantrouwen niet zo maar uit de lucht komt vallen moge duidelijk zijn. Of en hoe dat hersteld kan worden is voorlopig nog een grote vraag.

Het tweede onderwerp van de raadsvergadering was dus het nieuwe idee voor het nieuwe stadskantoor: een bestuurscentrum op Stadsoevers en het huidige stadskantoor op Stadserf voorlopig in stand houden. Nadat er eerder een geheime raadsvergadering en vervolgens een niet aangekondigde presentatie over geweest was, was het nu dus de beurt aan een eerste openbare raadsvergadering.

Ingesproken werd door een drietal deskundige en betrokken burgers: Het comité Stadskantoor Nee kraakte op deskundige wijze de aangeleverde cijfers ter onderbouwing van het nieuwste idee van het college.
Een forse overschrijving van de begroting is zo wel te verwachten. De gepresenteerde begroting is veel te positief en duidelijk geschreven om de raad over de streep te trekken om toch maar in te stemmen. Kortom het plan is gebaseerd op drijfzand.

Ook de volgende inspreker iemand die vanuit zijn professie jarenlang de huisvesting van het onderwijs had gevolgd, stelde grote vragen bij de haalbaarheid en wenselijkheid van het plan om de nieuwbouw van het stadskantoor te combineren met de nieuwbouw van de school voor VMBO.
En tenslotte de laatste inspreker wees de raad op het drijfzand waarop het hele idee voor stadsoevers is gebaseerd. Als je nu al ziet hoeveel lege plekken er in de stad zijn, het v. Dregtplein, in de Kroeven, in de Westrand. Hoeveel behoefte is er eigenlijk aan deze nieuwe wijk?

De kwalitatief gedegen inspraak ontlokte SP raadslid Bernd Missal de opmerking dat de tegenstanders van de nieuwbouwplannen duidelijk de argumenten en feiten aan hun kant hebben en vroeg zich daarom af wat dan nu eigenlijk nog de argumenten vóór zijn? Maar die vraag van Missal mocht niet van de voorzitter want de beeldvormende vergadering was alleen bedoeld voor technische vragen en opmerkingen. Wordt dus vervolgd!