Motie voor garantie tegen overlast

3 februari 2011

Motie voor garantie tegen overlast

De SP fractie komt met een motie over de door de buurt gevreesde overlast van de woonvoorziening voor drugsverslaafden. Hiermee toont de SP fractie dat zij echt geluisterd heeft naar de bezwaren van de buurt. De woonvoorziening is gepland op de hoek Freijterslaan/Wouwseweg. De buurt had veel bezwaren en vreest overlast van een dergelijke woonvoorziening.

Wethouder Jongmans beweert bij hoog en bij laag dat van overlast geen sprake zal zijn. "Integendeel", zegt hij, "door deze woonvoorziening zal de huidige overlast van drugsdealers in de omgeving afnemen omdat deze instelling niet zal toestaan dat ongecontroleerd drugsgebruik in de omgeving mogelijk zal zijn."
De beoogde doelgroep bestaat namelijk uit uitbehandelde drugsverslaafden, die een rottig straat en zwerfleven achter de rug hebben. Zij hebben zware medicijnen (=hun drugs) nodig om te kunnen blijven leven. Aan hun wordt gecontroleerd hun drugs/medicijn verstrekt en daarom kunnen we het niet hebben dat daarnaast drugshandel in de directe buurt aanwezig is. Daarop zal strak gecontroleerd worden.
Aldus het verhaal van de initiatiefnemers en de gemeente.

De SP redeneert nu dat als er zo stellig beweerd wordt dat er geen overlast zal zijn dan moet dat ook bij de start van het project als garantie kunnen worden afgegeven. De SP fractie wil deze garantie in een motie vast laten leggen en de gemeenteraad nu al deze uitspraak laten doen.
Hieronder de SP motie:

MOTIE
SLUITING WOONVOORZIENING BIJ OVERLAST
De gemeenteraad van Roosendaal in vergadering bijeen op 10 februari 2011; gehoord hebbende de beraadslaging inzake raadsmededeling 181 over de woonvoorziening voor mensen met een chronische drugsverslaving,
Overwegende dat
- Er in Roosendaal een woonvoorziening voor drugsverslaafden zal worden ingericht;
- Het College in de communicatie naar de omwonenden stelt dat zij hier geen overlast van zullen ondervinden;
- Er door het College een beheergroep wordt ingesteld waarin o.a.omwonenden zitting zullen hebben;
is van mening dat
- Het punt van de eventuele overlast voor de omwonenden een belangrijk bezwaar is tegen de instelling van een woonvoorziening voor drugsverslaafden in hun buurt;
- Het College op dit punt een belangrijk signaal aan de omwonenden kan afgeven;

Draagt het college op
-Met de beheergroep vooraf concrete afspraken te maken omtrent het garanderen van de veiligheid en over de wijze waarop de huurder en de gemeente overlast voorkomen;
-In die afspraken met de beheergroep ook vast te leggen wanneer ingeval van onverhoopte incidenten en overlast de gemeente over zal gaan tot sluiting van de woonvoorziening.

en gaat over tot de orde van de vergadering,
Namens de fractie SP,
Ada Oudhof