Raad neemt voorstel SP over om woonvoorziening drugsverslaafden te sluiten bij overlast.

15 februari 2011

De SP-fractie heeft gisteren in de Raad gewezen op het belang van een woonvoorziening voor chronische drugsverslaafden. De SP heeft er tevens op gewezen dat de omwonenden daarvan geen overlast mogen ondervinden. De woonvoorziening moet worden gesloten als die overlast er wel komt. De SP heeft daarom samen met de PvdA en GroenLinks een motie daarover ingediend. Deze motie is gisteren met 23 tegen 10 stemmen aangenomen.

Ada Oudhof heeft namens de SP-fractie gisteren aangegeven zich ervan bewust te zijn dat iedere aangewezen locatie tegenstand oproept. De SP heeft moeten constateren dat bij bewonersvereniging Oud-West en met name bij een bewoner van de Wouwseweg het gevoel is blijven bestaan dat ze onvoldoende gehoord zijn. Dat is spijtig. Het is heel jammer dat het College, ondanks vele inspanningen, dat gevoel niet heeft weten weg te nemen.

De SP-fractie had reeds in de commissie samenleving aangegeven een motie te zullen indienen om van het College harde garanties te krijgen over de veiligheid van de omwonenden. Dat vastgelegd wordt dat de woonvoorziening zal worden gesloten als er ernstige overlast plaatsvindt. Daarmee wordt een belangrijk signaal aan de omwonenden afgegeven dat zij ook na de locatiekeuze en na de inwerkingtreding van de woonvoorziening serieus genomen worden. En dat ze ook daarna, eventueel als lid van de beheergroep, invloed houden.

In dat verband is de SP-fractie verheugd dat we samen met de fracties van de PvdA en GroenLinks de desbetreffende motie nog hebben kunnen verbreden. Het College wordt opgeroepen om met de omwonenden in de beheergroep afspraken te maken om voortdurend een vinger aan de pols te houden over de ontwikkelingen in de wijk (na daarover eerst een nulmeting te hebben vastgelegd) en daarover ook steeds aan de Raad terug te koppelen.
Onze drie fracties vinden ook dat er een signaal aan de omwonenden moet worden afgegeven dat we het daar niet bij laten, maar dat we ook een extra impuls aan de wijk gaan geven. En tenslotte dat het College dus met de beheergroep afspraken maakt over het moment waarop de woonvoorziening gesloten wordt als er toch ernstige overlast en onveiligheid zou bestaan. De SP-fractie vindt het belangrijk dat de wijk betrokken blijft bij de realisatie van de woonvoorziening en dat de bewoners zich kunnen laten horen over de leefbaarheid en veiligheid in hun wijk. De SP-fractie vindt dat dit via de motie van SP, PvdA en GroenLinks ook in praktijk gebracht wordt.