SP-fractie fel tegen bezuinigingen in de Agenda van Roosendaal

4 juli 2011

SP-fractie fel tegen bezuinigingen in de Agenda van Roosendaal

De SP-fractie is afgelopen donderdag in de raadsvergadering fel van leer getrokken tegen de aangekondigde bezuinigingen van het College in de Agenda van Roosendaal. Ada Oudhof heeft namens de fractie meerdere moties aangekondigd om de voorstellen van het College bij te stellen. Dinsdag 5 juli a.s. zal er in de Raad over de moties worden gestemd. Lees onderstaand de bijdrage van Ada van afgelopen donderdag namens de SP-fractie:

1e termijn SP-fractie Agenda van Roosendaal, raadsvergadering 30 juni 2011, Ada Oudhof

Voorzitter,

Het is crisis in Roosendaal!!! De gemeente Roosendaal gaat fors bezuinigen. Eerst al 12 miljoen, nu zijn er plannen om er nog eens 14 miljoen bovenop te doen en nog een eenmalig bedrag van 17 miljoen. Iedere burger in Roosendaal gaat dat merken.

En daar zitten we dan met z’n allen mee opgescheept…. Zo voelt het voor de SP keer op keer aan. De SP, en ook gelukkig een aantal andere partijen in deze raad staan niet achter het landelijke beleid. De politieke agenda die nu wordt uitgevoerd is die van de VVD en PVV: Help de overheid om zeep, weg met de solidariteit en de gemeenschapszin: ieder voor zich, en als dat niet lukt: eigen schuld dikke bult!!

Maar genoeg daarover. We kunnen het hier in de Raad alleen hebben over de keuzes van dit College. De SP neemt haar verantwoordelijkheid en zal er alles aan doen om samen met de andere fracties te zoeken waar de bezuinigingen plaats kunnen vinden en bezuinigingsmaatregelen weg te halen daar waar ze niet horen.

Voorzitter, wat wij als eerste aan de orde willen stellen bij de discussie over deze agenda van Roosendaal zijn de keuzes uit het verleden. Het kan wat de SP betreft niet zo zijn dat we nu gigantische bezuinigingen gaan doorvoeren, die burgers diep raken, waar sommigen door in hun bestaanszekerheid worden aangetast, waar kinderen uit armoedegezinnen de dupe van worden, waarop het beroep op de bijstand zal gaan toenemen, mensen in een isolement geraken, terwijl we als een kip zonder kop blijven doorgaan met prestigeprojecten. En waarom? Omdat we dat nu eenmaal eerder zo hebben afgesproken. Omdat het College geen gezichtsverlies wil oplopen!

De SP-fractie vindt dat te gek voor woorden. Gezichtsverlies bij een prestigeproject belangrijker vinden dan burgers die niet of nauwelijks hun hoofd boven water kunnen houden. Soberheid te bepleiten, maar daar zelf niet aan te doen!!!

De SP-fractie vraagt dus aan het College aan te geven of ook zij van mening is dat we nu in een nieuwe situatie zijn beland, met aan de ene kant de opdracht om enorme bezuinigingen door te voeren en aan de andere kant steeds meer informatie beschikbaar is dat het prestigeproject in Stadsoevers gedoemd is te mislukken. Waarom: omdat het duidelijk is dat er bevolkingskrimp is, de economische situatie (denk aan de kosten voor Griekenland) nog heel lang slecht zal blijven waardoor projectontwikkelaars op hun handen zullen blijven zitten, de financiële risico’s onaanvaardbaar zijn en het aantal ambtenaren de komende jaren zo snel zal slinken dat we die allemaal heel gemakkelijk in de huidige gebouwen in de binnenstad kunnen blijven onderbrengen. De SP hoort graag van het College of die ook vindt dat het nu toch echt tijd wordt voor een herbezinning?

Voorzitter,
Voordat de SP-fractie inhoudelijk verder ingaat op de agenda, toch ook even een aantal positieve elementen. Want die zijn er ook. Het is natuurlijk goed om de Roosendaalse burgers op de eigen verantwoordelijkheid aan te spreken. Natuurlijk moeten de mensen die dat kunnen zelf een bijdrage leveren. Door als vrijwilliger actief te zijn, door financieel bij te dragen aan de muziekles van hun kinderen als ze dat kunnen, door zich in hun eigen buurten als verantwoordelijke burger te gedragen. De SP is altijd een voorstander geweest om de buurten te versterken om kleinschaligheid te bevorderen om familie en buurtgenoten in te schakelen om zo de sociale samenhang in de buurt te vergroten.

Maar verder voorzitter, maken wij ons ernstig zorgen over voorstellen uit de Agenda van Roosendaal. De SP-fractie vindt dat het College met daarin wethouders van de PvdA en het CDA de rekening vooral bij de zwakkeren legt. Met de mond wordt beleden dat het College zich houdt aan de door de raad aangenomen motie van de SP, m de kwetsbare groepen tot eerste prioriteit te benoemen. In de praktijk blijkt het anders. Vele maatregelen komen juist bij die kwetsbare groepen terecht. Er vindt opeenstapeling plaats en deze groep wordt niet eenmaal getroffen, maar keer op keer.

Over wie en over hoeveel mensen hebben wij het nu als wij het over kwetsbare groepen in Roosendaal hebben?. Als we het hebben over de allerzwaksten in onze stad en dorpen?

We hebben het dan, voorzitter, bijvoorbeeld over mensen die onder de armoedegrens leven. Dat zijn er veel meer dan de meeste mensen zich realiseren. Het CBS, het centraal bureau voor de Statistiek heeft berekend hoeveel geld je in Nederland nodig hebt om louter aan de basisbehoeften te kunnen voldoen: eten, een dak boven je hoofd, gezondheidszorg en onderwijs. Op basis daarvan leeft ca 10% van de gezinnen in armoede. Die hebben dus niet genoeg om aan de basisbehoeften te kunnen voldoen van zichzelf en van hun kinderen. Die dus geen lid kunnen worden van een sportvereniging, niet mee op schoolreisje. Ook hier in Roosendaal. Dat is dus één huis op elke 10 huizen. Dat is niet niks. Daar word je stil van!! En dat zijn dus niet alleen mensen in de bijstand. Dat zijn ook soms mensen met een baan, of kleine zelfstandigen.

-Kwetsbare groepen zijn ook bijvoorbeeld kinderen van ouders die psychisch ziek zijn.
-Kwetsbaar is ook de hele grote groep arme ouderen. Zij hebben hun leven lang hard gewerkt, nu alleen AOW en een huurhuis. -Kwetsbaar is de grote groep mensen met een lichamelijke of een verstandelijke beperking. Zij die daarom niet aan een reguliere baan kunnen komen;

Het College treft deze groepen op een onaanvaardbare manier, Ik som op:

- het minimabeleid.
Vorig jaar bij de begrotingsbehandeling heeft de Raad besloten de minima in 2011 te ontzien. Het College grijpt nu weer zijn kans en bezuinigt de komende jaren weer enorme bedragen op de minima.
-de sociale werkvoorziening
Jaarlijks 870.000 euro aan bezuiniging ten laste van een kwetsbare groep.
-de WMO ook al in het collegeprogramma een enorme bezuiniging en taakstelling , maar nu wederom door te korten op subsidiegelden.
-aanpassing leerling-vervoer, bezuiniging bibliotheek, en contributies omhoog bij de sportvereniging,
-en dan nog eens extra 3% korting op WVS

Ik hoor graag van het College of ze het ook niet schrijnend vindt dat veel van de bezuinigingen juist bij de kwetsbare groepen samenvallen. Een minimafonds wat dan opgericht wordt, is een doekje voor het bloeden en mooi weer spelen van het College. Ik zou graag van het College willen weten wat trouwens de verhouding is tussen het minimafonds en het noodfonds? De SP-fractie gaat met een aantal moties komen om deze groepen te ontzien. Één van die moties zal gaan over de invoering van een Roosendaalpas. Is al eerder wel eens naar gekeken. Wij gaan voorstellen om daar nu in deze crisistijd toch maar eens serieus werk van te maken.

De SP-fractie wil het dan nog hebben over de kaalslag in de cultuursector in Roosendaal. Het College is al enige tijd bezig hier de botte bijl te hanteren. De
wethouder Financiën schrijft in zijn blog dat hij een cultuurbarbaar is en beschouwt dat blijkbaar als een geuzennaam. Dat ziet de SP-fractie toch anders.
Het Tongerlohuyss wordt nu helemaal definitief de nek omgedraaid. Weg cultuureducatie, weg koesteren van lokale historie, weg lokale ambitie. De bibliotheek lijkt de volgende organisatie te zijn die het loodje gaat leggen. De cultuursector is o zo belangrijk voor de aantrekkelijkheid van de stad. Bijvoorbeeld voor het vasthouden van hoger opgeleiden en die hoger opgeleiden zijn dan weer belangrijk voor de aantrekkelijkheid als vestigingsplaats voor economische bedrijvigheid. Vindt het College ook niet dat veel van de gelden uit hoofdstuk 2 (economie) van de begroting misschien toch beter aan cultuur en wellicht onderwijs kunnen worden besteed? Ook hier kan het College moties van de SP verwachten.

Dan de buurt en dorphuizen. Ook hier een botte bijl bezuiniging. De buurthuizen hebben in de dorpen, maar ook in de wijken een onschatbare waarde. Het college noemt: dat de activiteiten zoveel mogelijk door moeten gaan. Maar niet meer in het buurthuis, we gaan gebruik maken van lokale mogelijkheden! Dat het bridgeclubje ondergebracht kan worden in de voetbalkantine, kan ik nog wel geloven, Maar graag van het College een helder verhaal hoe zij denkt om te gaan met de belangrijke ontmoetingsfunctie en welzijnsfunctie voor buurtbewoners, zo broodnodig voor de samenhang in de dorpen en de wijken en zo belangrijk in de preventie van allerhande maatschappelijke problemen.

Ik wil afronden met een aantal algemene opmerkingen over deze agenda van Roosendaal.

Het is onvermijdelijk dat we in Roosendaal gaan bezuinigen. Er komt minder geld binnen via het gemeentefonds. Dat is helder.

Dat het College dan gedeeltelijk de hand in eigen boezem steekt is positief. Dat doet het College bijvoorbeeld door het aantal ambtenaren terug te dringen. Prima.
Dat zou het College ook moeten doen met het aantal wethouders. Maar daar hebben we het al over gehad.
De financiële risico’s van deze agenda van Roosendaal zijn enorm!!! Het College suggereert dat de afbouw van de sociale werkvoorziening kan worden opgevangen door het reguliere bedrijfsleven en dat dan daarbij dan ook nog het aantal bijstandsuitkeringen sterk kan worden teruggedrongen. Dat is natuurlijk onzin!! En dan over een paar jaar met een stalen gezicht beweren dat het allemaal och enigszins is tegengevallen!!! Graag ook hierop een reactie van het College?

Het financiële risico in deze agenda zit ook in Stadsoevers en in het bestuurscentrum. Daar heb ik in het begin van mijn betoog al aandacht aan besteed. Het financiële risico voor de toekomst zit ook in RBC. Dat is geen financieel risico, dat is een zekerheid. Graag ook hier de visie van het College. Dit zit nog niet in de agenda van Roosendaal. Hoe gaat het College dit nieuwe probleem oplossen??

Afsluitend: Roosendaal zit in zwaar weer, dit College heeft er met deze agenda geen weerwoord op!!!!!

Ada Oudhof,
SP-fractie