Keert de wal het schip?

21 oktober 2011

Keert de wal het schip?

Dat de SP al sinds jaren niet gelooft in de bouw van een nieuw stadskantoor in een nieuwe wijk Stadsoevers is geen nieuws. Al sinds de eerste plannen voor een nieuwe wijk “over het spoor”, eerst nog Spoor-Haven geheten, in de gemeente raad werden gepresenteerd verkondigen we de mening dat: 1 het wel een wijk zou moeten worden met voldoende sociale woningen, en 2 dat een prestige project als een nieuw stadskantoor er niet in hoort. Sinds die eerste plannen uit de jaren negentig van de vorige eeuw is er heel wat aan gesleuteld.

De aanvankelijke opzet om het enorme maar overbodig geworden rangeeremplacement te herontwikkelen werden steeds verder uitgekleed. Met de huidige ondoorzichtige eigendomsverhoudingen en structuren van de NS bleek dat een te lastige opgave. Over het percentage betaalbare woningen werd ook regelmatig gesteggeld. Maar één aspect bleef steeds uitgangspunt van het gemeentebestuur, dat nieuwe stadskantoor. Dat moest en zou er komen ondanks massaal verzet vanuit de bevolking. De vanachter een of andere tekentafel bedachte combinatie VMBO school met stadskantoor werd het troetelkindje van het college. Dat een dergelijke combinatie nog nergens in de praktijk was toegepast was voor het college juist een pluspunt: “We gaan iets unieks maken in Roosendaal”, zo zeiden ze vol trots. Maar het verzet bleef, met name de gewone Roosendaler was niet uit te leggen waarom in deze tijd van financiële crisis een dergelijk prestige project nu nodig zou zijn. Dat leidde ertoe dat in de verkiezingstijd, wanneer die gewone Roosendaler het voor even te zeggen heeft, de politieke partijen voorzichtiger waren. Notoire tegenstanders als de lijst Schijvenaars en de SP waren duidelijk: “Weg met dit plan”. Ook GroenLinks was toen duidelijk: “Het is nu eenmaal afgesproken, we waren ooit tegen, maar de meerderheid is voor dus zijn we nu ook voor”. Een merkwaardige redenering maar wel te volgen. Wethouder Peters werd naast plan eigenaar Adriaansen dan ook de warmste pleitbezorger van het idee. De andere partijen waren minder duidelijk Ze suggereerden in de verkiezingstijd dat het misschien wel afgeblazen zou kunnen worden , als u nu maar weer braaf op CDA,PvdA VVD of Roosendaalse Lijst zou stemmen. Er kwam een heroverweging nadat de verkiezingen achter de rug waren. De uitkomst daarvan een gedeeltelijk afblazen. Het zou geen compleet stadskantoor worden maar een bestuurscentrum. Tegenstanders als de SP fractie zeiden meteen: Zo krijgen we dus twee stadskantoren, helemaal een dom voorstel. Maar B&W hielden er aan vast. Alleen werd bij de Raad van State het bestemmingsplan aan flarden geschoten. Wethouder Adriaansen hield echter vol dat hij dat wel zou repareren. Hierdoor liep de planning al weer vertraging op wat vooral voor de school natuurlijk een tegenvaller is. En het zou, zoals altijd bij dit soort plannen, ook weer duurder worden.
Ondertussen komen de bezuinigingen van het rijk ook nog eens op Roosendaal af en één van die plannen is een concentratie van belastingdiensten. Dat zou er toe leiden dat het belastingkantoor aan de Laan van Brabant, nog geen tien jaar oud, leeg zou komen. Een logische gedachte dus van SP raadslid Ada Oudhof om hiernaar te wijzen als er al behoefte zou zijn aan meer ruimte voor de Roosendaalse gemeenteambtenaren. Nieuwbouw is daardoor helemaal onzinnig. Ieder normaal denkend mens zal het daarmee eens zijn, maar zo (nog) niet het plaatselijke CDA. Nee onze lokale sterke man van het CDA Verbraak moet maar persoonlijk er in Den Haag voor gaan zorgen dat deze rijksbezuiniging echt niet door kan gaan. Flauwekul natuurlijk of hooguit wishfullthinking. Steeds duidelijker wordt dat het hele plan schipbreuk leidt. En we zien nu dat ook de geesten in de Roosendaalse gemeenteraad langzaam rijp worden gemaakt voor het inzicht dat gewon e Roosendalers al jaren hebben: Stoppen met dit idiote project. BN de Stem kopt in de krant van zaterdag 22 oktober: “Project op Stadsoevers wordt afgeblazen, dat kan gewoon niet anders”en “Kans op bouw met de dag kleiner”. Precies wat de SP al jaren probeert de collega raadsleden duidelijk te maken. Zou het nu eindelijk door gekomen zijn? Benieuwd dus of nu eindelijk de wal het schip zal keren of dat het college door blijft stomen en regelrecht op schipbreuk koerst.