Veel waardering voor alternatieve begroting 2012 van de SP Roosendaal

13 november 2011

Veel waardering voor alternatieve begroting 2012 van de SP Roosendaal

De SP-fractie in de gemeenteraad heeft vanuit de Roosendaalse samenleving veel waardering ontvangen voor haar alternatieve begroting 2012. Een groot aantal personen heeft in contacten met onze fractie aangegeven het geheel eens te zijn met de andere keuzes in de "Andere Agenda van Roosendaal" van de SP. De SP heeft daarin laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om via andere keuzes veel meer geld beschikbaar te hebben voor het minima- en armoedebeleid, sociaal beleid, onderwijs, sport en kunst- en cultuur.

Onderdelen "Andere Agenda" krijgen steun van gemeenteraad
Ook vanuit de andere raadsfracties waren er positieve reacties in de raadsvergadering van 10 november jl. Zoals verwacht leidde dat er niet toe dat de alternatieve begroting van de SP in de raadsvergadering in zijn geheel werd overgenomen. Toch waren er wel degelijk successen. In de "Andere Agenda" was opgenomen dat het minimabeleid geheel ontzien zou worden en dat dit gefinancierd zou kunnen worden door daarvoor de rente op de bestemmingsreserve Majeure Opgaven in te zetten. Dat werd afgelopen donderdag overgenomen door de andere fracties voor wat betreft het jaar 2012. Ook de benodigde 50.000 euro voor de peuterspeelzalen kon op een meerderheid in de Raad rekenen. Met steun van de SP kwam er ook extra geld beschikbaar voor het jeugdtheater.

Fietsenstalling blijft gratis
In de Raad is met steun van de SP een motie aangenomen om de fietsenstallingen ook in de toekomst gratis te houden. Ook het initiatief van de SP om veel meer energie te steken in het aan het werk krijgen van voormalige wethouders werd door de Raad unaniem overgenomen. De stap om definitief afscheid te nemen van het Bestuurscentrum kon donderdag nog niet worden genomen. De motie van de SP samen met de Nieuwe Democraten om het College te laten onderzoeken hoeveel er bespaard zou kunnen worden door de gemeenteambtenaren te huisvesten in het huidige gebouw van de Belastingdienst of in andere leegkomende kantoorgebouwen in het centrum van Roosendaal, haalde het nog niet.