Minder geld naar schoolbestuur voor nieuwbouw Da Vinci College

17 april 2012

Minder geld naar schoolbestuur voor nieuwbouw Da Vinci College

Het Roosendaalse College van B&W heeft er alles aan gedaan om het schoolbestuur OMO uit Tilburg tevreden te stellen met miljoenen euro's extra voor het nieuwe schoolgebouw van het Da Vinci College aan de Bovendonk in Roosendaal. Dit als goedmakertje voor het niet doorgaan van de nieuwbouwplannen voor de school in Stadsoevers. De SP-fractie heeft er alles aan gedaan om dat te voorkomen. Dat is uiteindelijk gedeeltelijk gelukt. Van de 6 miljoen euro die het College extra wilde geven bovenop de normvergoeding wordt nu 2,5 mln euro teruggedraaid.

De SP-fractie heeft via raadslid Ada Oudhof reeds in een vroegtijdig stadium vragen aan het College gesteld over de plannen om extra gemeenschapsgeld te stoppen in een schoolgebouw, ver boven de daarvoor vastgestelde normvergoeding. Volgens die in de verordening vastgestelde vergoeding kan een prachtig mooie vmbo-school gebouwd worden voor 17 mln euro. In werkelijkheid wilde het College aan het schoolbestuur OMO echter ruim 23 miljoen euro geven. De SP-fractie vond dit te gek voor woorden en heeft daar in de Raad ook geen doekjes om gewonden. Uiteindelijk bleek de gemeenteraad daarvoor gevoelig. Het lukte niet om de hele 6 mln terug te halen. Dat zou wel voor de hand hebben gelegen in deze tijd van bezuinigingen op de gemeente-uitgaven. Dat voorstel van de SP haalde het niet. Uiteindelijk kon door de SP-fractie echter wel samen met de PvdA worden bereikt dat in ieder geval 2,5 mln euro teruggehaald wordt.