College moet aantal koopzondagen aanpassen

17 juni 2012

College moet aantal koopzondagen aanpassen

In november vorig jaar had de SP er in de Raad al een stevig punt van gemaakt. Het voorstel toen van het College om van elke zondag een koopzondag te maken was in strijd met de wet. De SP was het bovendien niet eens met het Collegevoorstel omdat de kleine zelfstandigen er onvoldoende over waren gehoord. Ondanks deze kritiek besloot de meerderheid van de Raad toch in november vorig jaar tot 52 koopzondagen. De SP bleek echter achteraf gelijk te krijgen. De bezwarencommissie van de Raad adviseerde deze maand om het besluit uit november terug te draaien.

Advies van de bezwarencommissie
Precies de punten waarmee de SP in november de vinger op de zere plek had gelegd (strijdig met de nieuwe winkeltijdenwet en onvoldoende belangenafweging) konden volgens de bezwarencommissie maar tot één conclusie leiden: het aantal koopzondagen moest worden verminderd.

Belangen van kleine zelfstandigen wegen voor SP zwaar
De SP is blij met deze conclusie van de commissie. Voor de SP wegen de belangen van de kleine zelfstandigen zwaar. SP raadslid Ada Oudhof: "52 koopzondagen zijn voor de kleine zelfstandigen niet te behappen. Ze zijn dan nooit meer vrij. Er is ook geen economisch belang. Uit onderzoek is gebleken dat er in totaliteit niet meer omzet wordt gedraaid. Er vindt alleen een verschuiving plaats. Minder omzet op de andere dagen en meer op zondag en minder omzet bij de kleine zelfstandigen en meer bij de grote winkelbedrijven. En het is ook niet goed voor de afwisseling van het winkelaanbod in de binnenstad. We moeten juist die diversiteit koesteren. Juist ook de kleinere winkels zijn bepalend voor de aantrekkelijkheid van de binnenstad".

Nieuw besluit van de gemeenteraad
Afgelopen donderdag besloot de Raad het advies van de bezwarencommissie ter harte te nemen. Het aantal toegestane koopzondagen werd teruggebracht van 52 naar 15. Rosada mag, zoals nu ook al het geval is, 52 zondagen open blijven.