Meer investeren in hulp en ondersteuning in de directe omgeving van mensen

29 november 2015

Meer investeren in hulp en ondersteuning in de directe omgeving van mensen

De afgelopen tijd was het druk in de gemeenteraad. Dusdanig druk dat de Raad niet alleen op de vaste donderdag vergaderde, maar ook op de woensdag in het raadshuis te vinden was. De reden voor dit drukke programma: de programmabegroting 2016. Klinkt wellicht niet heel interessant, maar tijdens deze debatten bepaalt de gemeenteraad hoe het beschikbare geld van de gemeente in 2016 het beste besteed kan worden.

Door landelijke bezuinigingen is de gemeente Roosendaal ook aankomend jaar weer  gedwongen om te bezuinigen. Vanuit de landelijke overheid worden gemeentes met name gedwongen om te bezuinigen op de zorg. Woordvoerder voor de SP op het gebied van de begroting, Mike van Heumen, denkt Roosendaal echter nóg socialer, levendiger en gezelliger te kunnen maken door creatief om te gaan met het beschikbare geld en fors te investeren in tijdige signalering van problemen in de maatschappij:  voorkomen is namelijk beter dan genezen.

Tijdens de behandeling van de begroting had de SP een aantal speerpunten. Het belangrijkste punt voor ons was het vrijmaken van geld om te investeren in het voorliggend veld. Het voorliggend veld is simpel gezegd de directe omgeving van een persoon die, om wat voor reden dan ook, hulp in de zorg nodig heeft. Deze directe omgeving wordt gevormd door personen en instanties (zowel professioneel als niet-professioneel) waar de hulpbehoevende persoon direct mee in aanraking komt.

Voorbeelden zijn wijkteams, buurtpreventieteams, de wijkzuster, vrienden, familie en ga zo maar door. Het voordeel van de focus op dit voorliggend veld in plaats van de zorg van een afstandje te regelen is dat eventuele problemen vroeg gesignaleerd kunnen worden en er dus ook op tijd stappen kunnen worden genomen om problemen op te lossen. Het belang van een goed voorliggend veld valt niet te onderschatten,  kan ook Fractievoorzittter Ada Oudhof beamen: “onlangs nog waren ikzelf, raadslid Marcel van der Aa en afdelingsvoorzitter Petra Schijvenaars in de Langdonk om een middag mee te lopen met het Wijkteam Langdonk. Pleintje voor pleintje heeft het wijkteam samen met de bewoners de leefbaarheid in beeld gebracht. Dit werd gedaan door huisbezoeken. Er werd tijdens deze huisbezoeken op een vrijblijvende en vertrouwelijke manier gesproken met de bewoners.

Niet alleen problemen met betrekking tot de leefbaarheid van het pleintje kwamen tijdens de gesprekken naar voren, maar ook problemen die achter de voordeur speelden. Door het signaleren hiervan konden mensen met problemen snel de hulp krijgen die zij nodig hadden. Socialer dan dit kan bijna niet!” ( klik hier voor het volledige verslag van het bezoek aan het Wijkteam Langdonk).

Daarom heeft de SP tijdens de begrotingsbehandeling een motie ingediend om het geld dat we speciaal gereserveerd hadden voor het sociaal domein, te investeren in het  voorliggend veld. Alleen  VVD en D66 waren tegen onze motie. Met de motie hebben we het college de opdracht gegeven om vóór 1 februari 2016 met concrete maatregelen te komen om te investeren in het voorliggend veld. Dit zodat zorg dichter bij de mensen komt te staan en een hoop overbodige bureaucratie kan worden afgeschaft.

De SP had bij de begrotingsbehandeling niet alleen haar eigen motie. Ook stond onze naam onder enkele andere moties en amendementen als mede-indiener. Zo hebben we voor elkaar gekregen dat, in overleg met buurtbewoners, in elke wijk en in elk dorp hondenspeelplaatsen aangelegd gaan worden en dat prullenbakken op drukke plaatsen (bijvoorbeeld parken) ook in de weekenden worden geleegd.

Ook een motie die het college opdraagt te onderzoeken hoe voorschoolse educatie en peuteropvang beter geregeld kan worden in de gemeente,  heeft met steun van de SP een meerderheid in de raad gekregen. Het uitgangspunt van de SP hierbij was dat ouders een eerlijke keuze moeten krijgen om te gaan werken of thuis te blijven om voor hun kind te zorgen. Nu blijft één van de ouders in sommige gevallen thuis, omdat opvang simpelweg te duur is. Door het steunen van deze motie hoopt de SP dat peuteropvang goed en betaalbaar geregeld gaat worden in de gemeente Roosendaal.

Een ander punt dat we hebben benadrukt tijdens de begrotingsbehandeling is dat het nu écht tijd is voor meer banen in Roosendaal. “ Er moet minder geld naar praat- en vergadergroepjes die weinig concreets opleveren, en meer focus op acties en plannen die wél tot concrete banen leiden”, aldus Mike van Heumen.

Verder was de invloed van de SP-wethouder goed merkbaar in de door het college opgestelde begroting 2016: “Met de SP in het college wordt de bijzondere bijstand toegankelijker voor de mensen die dit nodig hebben, doordat het drempelbedrag voor de bijzondere bijstand wordt afgeschaft. Dat is echt pure winst voor deze mensen. Ook komt er met deze begroting een steunfonds om eventuele huurachterstanden vroeg te signaleren waardoor huisuitzettingen kunnen worden voorkomen. De toename van het aantal huisuitzettingen is al tijden een doorn in het oog van de SP, maar met deze begroting gaat daar dus eindelijk iets aan gedaan worden”, aldus Mike van Heumen.

Al met al ligt er volgens de SP nu een prima begroting, die niet alleen financieel sluitend is, maar ook oog heeft voor de samenleving. Met de SP in de coalitie gaat Roosendaal een socialer, levendiger en gezelliger Roosendaal tegemoet in 2016!

Reactie toevoegen