Van Economisch Actieplan naar concrete Actiepunten!

16 maart 2016

Van Economisch Actieplan naar concrete Actiepunten!

De SP fractie Roosendaal had in november 2015 grote bezwaren tegen het Economisch Actieplan (EAP). In eerdere berichtgeving gaven wij onze kritiekpunten al aan. Donderdag 10 maart 2016 stond het EAP weer geagendeerd op de commissievergadering met als titel Economische Actiepunten. De fractie heeft dit onderwerp opnieuw kritisch en serieus bekeken.

De fractie was bij monde van SP raadslid Marcel van der Aa verheugd dat er een flink aantal verbeterpunten zijn aangebracht. Dit betekent niet dat wij nu ineens volledig op onze wenken zijn bediend. Eén van de hoofdpunten van de SP is wel uitgevoerd, namelijk het betrekken van de werknemers in de EAP. Ook zijn er een aantal concrete zaken benoemd waar de SP fractie kan achter staan. Enkele van deze punten zijn:

• Flexicurity, oftewel meer inkomen en baanzekerheid voor flexkrachten;
  • De dienstencheques (bestaan op moment al voor huishoudelijke hulp toeslag) worden verder uitgebreid met bijvoorbeeld de bezorgdienst steunkousen. Hierdoor kunnen we bij de thuiszorgcentrales deels de werkgelegenheid behouden;
  • Duidelijke acties ten aanzien van het creëren van werk en opleiding.

Mede door alle op- en aanmerkingen vanuit de gemeenteraad en de SP fractie ligt er een nieuw verbeterd plan. De fundering is nu gelegd en we moeten erop blijven toezien dat het bouwsel wat gebouwd wordt een stevig fundament heeft. Ook is de opmerking van de wethouder dat er in juni/juli een werkconferentie komt over het terugdringen van buitenlandse arbeidskrachten in goede aarde gevallen. De SP heeft niets tegen buitenlandse werknemers maar wel tegen werkgevers die deze mensen uitbuiten en zodoende verdringing op de arbeidsmarkt veroorzaken.

De Economische Actiepunten staan de tijdens de raadsvergadering van 17 maart als hamerstuk op de agenda.

Reactie toevoegen