SP Roosendaal kritisch over plannen warmtenet

4 december 2019

SP Roosendaal kritisch over plannen warmtenet

Foto: SP

Afgelopen september heeft de gemeente subsidie aangevraagd voor de aanleg van een hoofdleiding voor een warmtenet in de Westrand.
Bij dit warmtenet wordt restwarmte van een afvalverbranding gebruikt voor het verwarmen van uw huis. Maar, is een warmtenet wel een goed idee?

De partijen die hierover gaan zijn uiteraard de gemeente Roosendaal, DERenergie als ontwikkelaar van het warmtenet, Alwel als woningcorporatie
en SUEZ als de afvalverwerker waar de warmte vandaan komt die wordt gebruikt voor het warmtenet.

De SP Roosendaal heeft schriftelijke vragen gesteld om duidelijk te krijgen of een warmtenet wel een goed idee is en of er niet meer betrokken partijen moeten zijn.

Om te beginnen plaatsen wij een vraagteken bij het warmtenet in verband met de klimaatdoelstelling:
"is meer vuilverbranden wel een oplossing terwijl we ons aan de klimaatdoelstelling willen houden en meer willen recyclen?"

In het kader van klimaatdoeltstellingen is het ook goed om stil te staan bij de CO2 uitstoot. Het verbranden van afval gaat namelijk ook gepaard met CO2 uitstoot en ook in dat kader zou je zeggen dat je zo min mogelijk wil verbranden maar wat als de vraag naar warmte groter is dan het aanbod aan afval om te verbranden, moeten we dan extra afval gaan importeren met extra CO2 uitstoot als resultaat?

Daarnaast is het onredelijk om van de bewoners te verwachten dat zij meer geld gaan betalen voor dit warmtenet, vooral als zij daarin geen keuze hebben. Daarom stellen wij aan de wethouder ook de vragen of de kosten voor de bewoners omhoog gaan (rekeninghoudend met de aansluitkosten), of zij dit uit eigen zak moeten betalen of dat er subsidie is, of zij vast zitten aan wat voor hen wordt besloten en zouden zij zelf dan geen betrokken partij moeten zijn met inspraak?

Tenslotte vragen wij ons af welke partijen welke verantwoordelijkheden dragen en hoe we kunnen garanderen dat er voldoende controle is op de gang van zaken.

Door het stellen van deze vragen hopen we duidelijkheid te krijgen voor de bewoners, we hopen dan ook spoedig de antwoorden te hebben van de wethouder.

Reactie toevoegen