Goede treinverbinding met België op losse schroeven
Goede treinverbinding met België op losse schroeven
De SP fractie heeft vragen gesteld aan het college over het bericht dat het aansluiten van Roosendaal op de treinverbinding Charleroi-Essen op losse schroeven staat. We worden nu al enkele jaren aan het lijntje gehouden over de gevolgen van het in gebruik nemen van de hoge snelheidslijn. Wij hebben altijd het behoud van de beneluxtrein bepleit, maar ook de snelle verbinding was een goed alternatief. Het voordeel van Roosendaal als “Belgisch” station is dat het grenstarief vervalt en daarmee het reizen naar belgië veel goedkoper wordt.
24-uursvraag SP fractie
Betreft: Intercityverbinding met Antwerpen.
De SP fractie heeft met enige zorg het artikel in de Roosendaalse Bode gelezen over het kennelijk op losse schroeven staan van een mogelijke intercity verbinding met België.
De vorige Gemeenteraad heeft tot tweemaal toe unaniem uitgesproken dat alles op alles gezet moet worden om de Beneluxverbinding te behouden. Ook is een ander alternatief omarmd, namelijk het aansluiten op de Belgische intercitylijn tussen Charleroi en Essen, waarbij Roosendaal een “Belgisch” station zou worden.
De SP was en blijft van mening dat een goede en goedkope verbinding met Antwerpen met de trein van essentieel belang blijft en wil nogmaals benadrukken dat een sterke lobby vanuit de politieke partijen die in de Tweede Kamer vertegenwoordigd zijn van groot belang is.
Wij hebben de volgende vragen:
-
1. In hoeverre is het college van BenW betrokken bij het uitwerken van mogelijke alternatieven indien het aansluiten op de intercity Charleroi-Essen niet mogelijk is?
2. Hoe kunnen we vanuit Roosendaal een nieuwe lobby opzetten en wat kan de rol daarbij zijn voor partijen die vertegenwoordigd zijn in de Tweede Kamer?
Namens de SP fractie
Peter den Hartog
- Zie ook:
- Raadsvragen