Wethouder Jongmans neemt risico met de thuiszorg in Roosendaal

25 maart 2013

Wethouder Jongmans neemt risico met de thuiszorg in Roosendaal

Kees JongmansMet veel inspanning hebben eerst Agnes Kant en later Renske Leijten zich ingezet om een wet aangenomen te krijgen waarin is vastgelegd dat voor de Thuiszorg in een stad niet Europees hoeft te worden aanbesteed. Uiteindelijk is een meerderheid in zowel de Tweede als de Eerste Kamer akkoord gegaan. Groot feest in de thuiszorg. De SP-wet zorgt voor meer zekerheid voor cliënten en werkers in de zorg. De tarieven worden beter en de kwaliteit al helemaal. Minder macht bij de grote zorgconglomeraten, meer macht bij de overheid. Heel Nederland blij, maar niet wethouder Kees Jongmans uit Roosendaal. Hij blijft ook in 2014 vasthouden aan de oude regels.

Raadslid Ada Oudhof van de SP zegt niet te kunnen begrijpen dat in Roosendaal geen gebruik gemaakt gaat worden van de mogelijkheden uit de Wet Leijten. Ze zegt: “Er is steeds door wethouder Jongmans gesteld dat voor 2014 een keuze gemaakt zou worden die rust geeft in de thuiszorg. Dat had met die nieuwe wet ook gekund. Wij zijn als SP bevreesd dat we de rust nu niet gaan realiseren. Het kan zo maar zijn dat zich nieuwe aanbieders gaan melden. Dat thuiszorgmedewerkers moeten overstappen naar andere aanbieders tegen slechtere arbeidsvoorwaarden of worden ontslagen. En minstens zo belangrijk dat thuiszorg cliënten nog veel meer dan nu al het geval is steeds andere verzorgenden in hun huis krijgen”.

Jongmans geeft als argument voor zijn aanpak dat hij bang is dat de Nederlandse wet in strijd is met Europese regels. Oudhof: “Er zijn talloze gemeenten in Nederland die wel degelijk de betreffende wet zijn gaan volgen. Bovendien is de wet juridisch getoetst door de Raad van State en door de juridische ambtenaren op de departementen. Dan kan de gemeente elke wet wel ter discussie gaan stellen. Wij als SP in Roosendaal vinden het een gemiste kans. We nemen onnodige risico’s met de kwaliteit van onze thuiszorg. Dat zouden we niet moeten doen”.