Roosendaal neemt groot financieel risico met besluit nieuwbouw VMBO en Stadskantoor

8 december 2009

Hieronder de bijdrage van de SP in de commissie bestuur van 1 december jl. over de plannen om te besluiten tot nieuwbouw voor een VMBO school en een nieuw Stadskantoor in 1 gebouw met 5 etages in Spoorhaven/Stadoevers. De gemeente neemt naar de mening van de SP te grote financiële risico’s die op termijn ten koste kunnen gaan van leefbare wijken en dorpen, de WMO en het beheer van grijs en groen.

De SP fractie heeft grote moeite met de behandeling van deze agendapunten. Wij zijn van mening dat er nog zoveel zaken open liggen dat er niet op een zorgvuldige manier een besluit genomen kan worden over een investering van 60 miljoen euro. Naar mijn weten de grootste investering van de laatste tien jaar. Het heeft er nu alle schijn van dat dit college ( ik hoop niet deze coalitiepartijen) nog snel voor de verkiezingen dit besluit erdoor proberen te jassen.
Hiervoor is het algemeen belang voor Roosendaal en de Roosendalers te groot. Snelheid mag nooit voor zorgvuldigheid gaan en “Uitvoering voorop” gaat pas in nadat op basis van duidelijke plannen en een deugdelijke financiering een besluit genomen kan worden. Ook aan deze randvoorwaarden voldoen de raadsvoorstellen onvoldoende.

Voorzitter, hierbij de visie van de SP op de raadsvoorstellen en de nadere argumentatie bij ons voorstel om de besluitvorming uit te stellen:

1. Het heeft er alle schijn van dat de gemeenteraad in de periode december 2008 tot juni 2009 niet volledig geïnformeerd is over de ontwikkelingen rond het te bouwen stadskantoor en het VMBO. De heer Dekkers heeft tijdens de beeldvormende bijeenkomst duidelijk aangegeven dat het VMBO in december 2008 de plannen voor Spoorhaven onvoldoende vond en nieuwbouw willen gaan plannen op de huidige locatie. Erg onduidelijk was de wethouder bij de beantwoording van de vragen daarover in de beeldvormende bijeenkomst. Eén ding was echter duidelijk de gemeente had een probleem, want er was een harde toezegging gedaan aan de investeerders in Spoorhaven dat de “geluidwal” er zou komen. Hierover had de raad geïnformeerd behoren te worden. Dit gebeurde niet en hiermee kreeg het VMBO een enorme machtspositie, want ze konden vragen wat ze wilden: de gemeente stand voor het blok. Of akkoord gaan met de eisen van het VMBO of er was een groot probleem. Dit ging zover dat zelfs de adviseur van het VMBO (Veldhoen & Company) door de gemeente aangetrokken werd.

Hoe zit het met het aanbestedingstraject? Wat is de exacte opdracht?

Opvallend is de website van Veldhoen & Company waar een interview met Dekkers en twee adviseurs op de home staat over het nieuwe leren. Alles was al bedacht voor dat er überhaupt sprake was van de bedachte symbiose? Het nieuwe leren kan namelijk overal in de stad en hoeft zeker niet op de begane grond van een nieuw te bouwen stadskantoor. Ik krijg ook steeds meer het gevoel dat we als raad om de tuin geleid worden, want we hebben de adviseur van een grote klant binnen gehaald met maar 1 doel: er moet een vmbo en een stadskantoor op spoorhaven gebouwd worden en al het overige is daaraan ondergeschikt. De exploitatie moet voor het stadskantoor budgettair neutraal zijn.

2. het concept van het nieuwe leren is op zich vernieuwend en kan veel betekenen voor het VMBO, maar moet vooral in de stad vorm krijgen en niet aan de rand van een bedrijventerrein. Hoe haal je het in je hoofd zou je bijna zeggen. Ook wordt er geen enkel argument genoemd dat de symbiose met een ambtelijk apparaat daarbij meerwaarde heeft. Sterker nog: het nieuwe leren gedijd in de stad en niet aan de rand.
3. voorstanders van nieuwbouw van het stadskantoor zeggen dat hiermee de nieuw werkconcepten naar aanleiding van het koersdocument vorm gegeven kunnen worden. Volgens de SP fractie heb je daar geen nieuwbouw voor nodig. Te gemakkelijk wordt gesteld dat het huidige standskantoor niet geschikt te maken is. Dat werd ook gesteld bij het gebouw aan de Coolsingel in Rotterdam waar twee gemeentelijke diensten gevestigd waren. Het gebouw is volledige gestript en geschikt gemaakt voor een zeer modern organisatieconcept met maar liefst 33% extra gebruik per vierkante meter. Dit kan ook bij het stadskantoor aan het Stadserf en er is eventueel nog extra ruimte voor een overkapping. De SP wil dit onafhankelijk uitgezocht hebben. Alle stukken hierover zijn tot nu toe van de bestaande organisatie en die wil maar 1 ding, namelijk een nieuw kantoor. Een verbouwnieuwbouw zal daarom altijd duurder en minder geschikt uitgewerkt worden. Er zijn namelijk veel argumenten die pleiten voor een verbouwing aan het Stadserf: een stadskantoor hoort midden in de stad en niet naast een bedrijventerrein aan de rand van de stad, strippen en opnieuw opbouwen volgens moderne organisatieprincipes leidt tot een winst van 30%. Veel afdelingen kunnen dan weer in het stadskantoor gehuisvest worden. De werkpleinen (sociale dienst, UWV, CWI moeten juist niet in het stadskantoor maar kunnen kleinschaliger in wijken georganiseerd worden. Het gemeentearchief moet vooral in een oud monumentaal pand blijven en het klantkontaktcentrum kan dan mooi in het te verbouwen stadskantoor opgezet worden.

4. Financien.
Nu nieuwbouw met alle financiële onzekerheden voor de komende jaren zullen leiden tot een financieel moeras. De SP is er absoluut tegen dat nu 60 miljoen geïnvesteerd wordt met veel te veel onzekerheden op de korte en langere termijn. De kans dat andere majeure opgaven, zoals leefbare wijken en dorpen en onderhoud grijs en groen hiervan de dupe worden is levensgroot aanwezig. De beantwoording van de laatste vraag over het onjuist informeren is dan ook stuitend te noemen: Het gaat niet aan dat een college in deze tijd terug grijpt naar een raadsbesluit van 2001. Bij de kadernota 2008 zijn al veel bedenkingen geuit en die zijn niet en worden nu nog niet serieus genomen. Dit college bestuurt echt onder het motto van: wie nu leeft, nu zorgt en zadelt toekomstige besturen op met veel te hoge financiële lasten.

5. overige vraag- en verwonderpunten
• de raadsmededelingen over Wubben is bijzonder vaag waar het gaat over de schoon grond verklaring. Er wordt wel gemeld dat er nauw overleg is met de provincie, maar verder weinig concreets. Hoe zeker is de bewering dat de kosten voor aanvullende sanering gedekt worden binnen de geraamde grondexloitatie.
• Het plan waarvoor we nu geld vrij moeten maken is nog niet eens uitgewerkt. Bouwlagen, ruimten en functies moeten nog uitgewerkt worden. Er is nog niet eens een ontwerpfase. En ook hier geld: geen plan, geen geld. Er moet nog aanbesteed worden aan een architect. Hoe wordt deze aanbesteding gepland? Gaat minstens een half jaar overheen.
• De symbiose wordt zeer geforceerd uitgewerkt. Overigens catering wordt genoemd bij mogelijk medegebruik van voorzieningen
• Er wordt gesteld dat er afhankelijk van het niveau van verduurzaming nog meer of minder bouwgerelateerde exploitatie lasten zijn. Deze zijn nog niet berekend.
• De verdeelsleutel voor de exploitatielasten is nog niet gemaakt en daarmee is de verdeling 22 miljoen en 38 miljoen op drijfzand gebaseerd
• Er is sprake van een bijzonder zachte intentieovereenkomst waarbij beide partijen kunnen stoppen wanneer ze dat willen. Er zijn geen bindende of ontbindende afspraken in de intentieovereenkomst opgenomen. Dit risico kan de gemeente niet lopen en er kan zowiezo geen besluit genomen worden alvorens hier een zakelijke overeenkomst voor opgesteld is. Het is onverantwoord om 60 miljoen te investeren zonder harde voorwaarden naar beide partijen. (Neem de gevolgen van de verkiezingen in maart 2010)
• Er is geen risicomanagement gedaan. Was waarschijnlijk ook geen tijd voor. Er wordt bij de beantwoording zelfs gesproken over mogelijke verschuivingen in de investering op basis van calculaties.
• Ten onrecht wordt beweerd dat vernieuwbouw van huidige stadskantoor niet bijgedragen kan worden aan ontwikkelingen van werkstijl, zoals verwoord in koersdocument.
• Er moet nog een nieuwe veiligheidseffectrapportage opgesteld worden

Samengevat: De SP fractie vindt dat er nog te veel onduidelijkheden zijn om een besluit te nemen. Het huiswerk van het college is nog niet af en zonder deugdelijke plan gen geld is een wijze les van de grondlegger van de vorige coalitie Jan Pelle.
De symbiose is grotendeels gebakken lucht waar het samengaan van VMBO en Stadskantoor betreft. Dit samengaan is uit nood geboren en de symbiose wordt er bij de haren bijgetrokken.
Er dient nader onderzoek gedaan te worden naar de mogelijkheden van het huidige stadskantoor en anders dan door het college beweert is het helemaal niet nodig dat alle diensten in een nieuw stadskantoor gevestigd worden.

Peter den Hartog