VERKIEZINGSPROGRAMMA SP ROOSENDAAL 2018 - 2022 SAMEN EN VOOR ELKAAR

12. BINNENSTAD EN RUIMTELIJKE ORDENING

De binnenstad van Roosendaal heeft de laatste jaren veel aandacht gekregen. Het nieuwe uiterlijk van de Nieuwe Markt en de nieuwe centrumring om de binnenstad zijn daar voorbeelden van. Toch lijkt er aan sommige problemen nog steeds niks te zijn gedaan. Zo is er nog steeds veel te veel leegstand in het winkelgebied en zijn er in het centrum wel heel erg weinig publieke voorzieningen, zoals openbare toiletten.

Vastgoedeigenaren met leegstand moeten dit verplicht melden bij de gemeente. De gemeente bekijkt samen met de eigenaar hoe het pand zo snel mogelijk weer gebruikt kan worden en mag daarbij na een bepaalde tijd gebruikers voordragen. Vastgoedeigenaren die niet meewerken, riskeren hoge boetes.

De leegstand in de binnenstad kunnen we niet los zien van de komst van het outletcentrum bij De Stok. In plaats van het steeds maar verder uitbreiden van het outletcentrum buiten de stad zouden we dan ook moeten inzetten op meer winkels in het centrum van de stad.

• Leegstand in de Biggelaar en de Passage is niet acceptabel en moet dan ook snel worden aangepakt.
  • Invoeren van een leegstandsboete als leegstand niet wordt gemeld.
  • Er moet een goede fietsverbinding zijn naar en door de binnenstad.
  • We zijn voor het behoud van de gratis fietsenstalling op de Markt.
  • We zijn tegen technologische innovaties zoals gratis wifi in de binnenstad en reclameborden met geïntegreerde camera's, wanneer deze technologieën privacygevoelige informatie verzamelen van burgers.
  • Regelgeving moet versoepeld worden om meer pop-up stores mogelijk te maken in de binnenstad.
  • Er moeten meer openbare toiletten voor vrouwen komen in de binnenstad.
  • Alle horecagelegenheden en winkels zijn goed bereikbaar voor mensen met een beperking.